ti guarda dal Grande Inquisitor

Vlaamse Opera 2008-2009

De twee intendanten van de Vlaamse Opera hebben vandaag hun nieuw operaseizoen aangekondigd... op de middag aan de pers, in de late namiddag aan de Vrienden. Het is terug een "normaal" seizoen met drie opera's voor en vier opera's na nieuwjaar.

Marc Clemeur heeft nog de programmatie opgesteld voor 2008. Daarmee kijkt hij terug naar zijn 18 jaar intendantschap. Het seizoen begint met een herneming van Carsens productie van Turandot. Ondanks de gerenoveerde Antwerpse zaal wordt de opera in Antwerpen toch opgevoerd in het akoestisch gedrocht van de Stadsschouwburg. De hoofdrollen worden gezongen door Elisabete Matos (Turandot) en Zoran Todorovich (Calaf), Patrick Fournillier dirigeert.

Brittens The rape of Lucretia werd al verschillende keren opgevoerd door de Opera Studio, die door Clemeur opgericht werd. De bezetting bestaat hoofdzakelijk uit Belgische zangers, met uitzondering van Sara Fulgoni als Lucretia. Marc Clemeur neemt afscheid met een Falstaff die gecoproduceerd wordt met de Opera van Straatsburg, waar hij volgend seizoen het intendantschap zal overnemen. In de titelrol kunnen we Bruno Caproni horen.

FotoDe nieuwe intendant Aviel Cahn wil elke seizoen opbouwen rond een bepaald thema. In zijn eerste seizoen is dat "Utopie", wat ook op de kaft van de seizoensbrochure prijkt, samen met het nieuwe logo van de Vlaamse Opera.

Als kapstok voor zijn eerste seizoen programmeert hij drie concerten. Hij begint in januari met Die Schöpfung (in 2009 zal Haydn 200 jaar overleden zijn) en via de Messiah in het midden van het seizoen eindigt hij met Mahlers Auferstehungssymfonie. Die Schöpfung wordt een semi-scenische opvoering waarbij de muziek afgewisseld zal worden met teksten uit "Paradise Lost".

Daarmee stelt hij ook meteen een nieuwe functie voor. Ute Haferburg wordt, naar Duits model, de chef-dramaturg van de Vlaamse Opera. Er is ook een nieuwe koorleider in de persoon van Yannis Pouspourikas. Aviel Cahn omschreef hem als een soort huisdirigent. Een muziekdirecteur heeft hij nog niet benoemd. Daarvoor wil hij rustig de tijd nemen om, samen met het orkest, een geschikte persoon te vinden... Het valt trouwens op dat Ivan Törzs niet meer voorkomt in het volgend seizoen.

Hij wil ook meer Russisch repertoire brengen en begint met een Tchaikovsky-cyclus. Deze cyclus zal opgebouwd worden met de regisseur Tatjana Gürbaca en de dirigent Dmitri Jurowski. De eerste opera is Mazeppa, die vreemd genoeg nog nooit in België scenisch opgevoerd zou zijn. De overwegend Russische bezetting wordt aangevoerd door Nikolai Putilin in de titelrol.

De enige herneming is Joostens spiegelproductie van Cosi fan tutte. Hij kondigde ook al aan dat Guy Joosten in de volgende seizoenen zeker nog zal terugkeren. De dirigent is Attilio Cremonesi die vooral gespecialiseerd blijkt te zijn in barokmuziek. Het is de bedoeling dat deze barokdirigent, evenals Ottavio Dantone die Messiah zal dirigeren, gaat proberen om binnen het orkest van de Vlaamse Opera een kleiner ensemble op te richten dat zich wil specialiseren in deze muziek. In latere seizoenen komen ook nog barokopera's. Maar na de Handelopera's van de vorige seizoenen, wil hij meer naar de Italiaanse barokcomponisten kijken.

De Franse opera zal aan bod komen met Samson et Dalila. Opmerkelijk aan deze productie is dat ze geregisseerd zal worden door een Palestijns-Israëlisch duo bestaande uit Omri Nitzan en Amir Nizar Zuabi. De twee hoofdrollen zullen gezongen worden door Torsten Kerl en Marianna Tarasova.

Het operaseizoen wordt afgesloten met de "wereldcreatie van de scenische versie" van Aquarius van Karel Goeyvaerts. Pierre Audi doet de regie en Sian Edwards dirigeert. Deze voorstelling zal enkel in Antwerpen opgevoerd worden en past binnen een "Festival Hedendaags Vlaams Muziektheater". Tijdens dat festival zal House of the sleeping beauties (wat ook in de Munt op het programma staat) in Gent te horen zijn, evenals Die Entführung aus dem Paradies, een nieuwe opera van Joachim Brackx.

Verder kondigde hij ook aan dat er rond elke productie een raamprogramma zal gecreëerd worden met concerten, lezingen, discussiemomenten, ... Dat alles zal aangekondigd worden in het vernieuwde magazine dat vanaf januari zal verschijnen.

Publicatie: dinsdag 29 april 2008 @ 19:10
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen