ti guarda dal Grande Inquisitor

La sonnambula in Antwerpen

De Vlaamse Opera heeft voor haar concertante opera het belcantomeesterwerk La sonnambula van Bellini uitgekozen. De Antwerpse voorstellingen gingen door in de Elisabethzaal onder de leiding van Rani Calderon.

Ze hebben een heel sterke en homogene bezetting verzameld, die zich volledig inleeft in de opera. Zelfs de kleinere rolletjes waren goed bezet, met vooral de stevige Teresa van Susannah Self en de speelse Lisa van Hendrickje Van Kerckhove. Maar het waren de hoofdrolspelers die het meest indruk maakten.

Annick Massis bespeelt alle nuances van de slaapwandelaarster Amina. Haar eerste aria "Come per me serena" zong ze nog met een gelukzalige glimlach. Maar nadat ze door Elvino afgewezen werd, trekt ze een ander vat emoties open. Haar hoogtepunt was uiteraard de slaapwandelscène. Ze begint die scène als in een trance. Maar al snel geraakt ze meer en meer betrokken in haar eigen droom. Op het einde kreeg ze dan ook een verdiende staande ovatie.

Maar ook haar twee mannelijke tegenspelers waren schitterend. Colin Lee zingt Elvino met een lichte tenorstem, die toch ook wat gewicht heeft. Om een of andere reden deed hij me soms aan Tito Schipa denken. De frases die hij in één adem kan zingen, zijn ongelooflijk. De hoogste noten zingt hij wel met (te) veel kracht. Maar in het eerste duet met Amina had hij laten horen dat hij in de hoogte ook teder en zacht kan zingen. De bas Giorgio Giuseppini zong Graaf Rodolfo. Toen hij zijn mond opende, viel ik bijna van mijn stoel. Hij heeft een fantastisch ouderwets timbre met een sonoriteit die hij mee kan nemen tot in de diepe regionen. Van Massis wist ik al dat ze goed was, maar het was Rodolfo's "Vi ravviso, o luoghi ameni" waar ik het meeste plezier aan beleefde.

Publicatie: maandag 28 april 2008 @ 12:40
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen