ti guarda dal Grande Inquisitor

La Lumière Antigone in de Munt

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die indertijd Oedipe sur la Route wel een verdienstelijke opera vond. De componist Pierre Bartholomée heeft nu met La Lumière Antigone een tweede opera geschreven op een vergelijkbaar thema. Het is een kameropera in drie bedrijven geworden die opgevoerd wordt in de Malibranzaal van de Muntateliers. Koen Kessels dirigeerde het Kamermuziekensemble van de Munt. Philippe Sireuil deed de regie, net zoals bij Bartholomées eerste opera.

Foto

Er zijn twee zangeressen. Mireille Delunsch zingt de rol van Antigone op het moment dat ze, ingemetseld in een grot, op haar dood wacht. Die grot wordt scenisch voorgesteld door een trechtervormig opening aan de rechterkant van het podium. Het eerste bedrijf bestaat uit een onsamenhangende monoloog van Antigone waarin haar leven aan haar voorbijflitst. Tegelijkertijd wordt ze close-up gefilmd en die beelden worden, soms met vertraging, op het linkse vlak geprojecteerd. Mireille Delunsch brengt de massa tekst op duidelijk verstaanbare manier... maar haar stem is ondertussen krijserig in de hoogte en er begint zich een serieus vibrato te ontwikkelen.

In het tweede bedrijf daalt Hannah, gezongen door Natascha Petrinsky, de trappen van de Malibranzaal af. Zij komt uit de toekomst naar Antigone als een soort alter ego. Zij is een actrice en vertelt Antigone over haar onsterfelijkheid dankzij het theater en de ontelbare toneelstukken en opera's die op de figuur van Antigone gebaseerd zijn. Petrinsky heeft een grote stem, die soms wat te overweldigend overkomt in de relatief kleine Malibranzaal.

De muziek van Pierre Bartholomée is redelijk toegankelijk. Maar ik vond deze La Lumière Antigone minder interessant dan zijn Oedipe. De muziek kabbelt op een nogal gezapig tempo verder, waardoor al snel de verveling toeslaat. Anderzijds geraakte ik er na verloop van tijd wel aan gewend... en zorgde de aankomst van Hannah voor wat afwisseling.

Publicatie: donderdag 24 april 2008 @ 12:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen