ti guarda dal Grande Inquisitor

Joyce DiDonato in de Munt

Sinds ik vorig jaar Joyce DiDonato voor de eerste keer live hoorde in een liedrecital in Salle Gaveau, keek ik met hoge verwachtingen uit naar haar concert in de Munt. Dat concert kreeg de titel Furore ! mee en bestond exclusief uit aria's van Handel. Van de twee keer dat ze het concert gaf, hoorde ik gisteren de tweede uitvoering. Ze is er in geslaagd om alle verwachtingen - en meer - in te lossen.

Foto

Haar begeleiders waren Les Talents Lyriques en Christophe Rousset. Ze zijn momenteel in de Munt voor de voorstellingen van Médée. Het is dan misschien ook niet geheel ontoevallig dat ze begonnen met drie aria's van Medea uit de opera Teseo. En meteen van in het begin is het letterlijk adembenemend wat DiDonato allemaal doet. Met schijnbaar geen enkele inspannig stromen de coloraturen natuurlijk uit haar keel. Elke noot wordt exact gezongen, elke lettergreep is hoorbaar. "Vuo' morir, ma vendicata" begint bijvoorbeeld traag met een lange diminuendo, maar dan breekt een knetterende waterval van kleine nootjes los, waar bij ze nooit over haar tong struikelt. Ook wat ze doet met trillers is fenomenaal. In zo wat elk register kan ze trillers zingen. In "Ira, sdegno, e furore" zingt ze zelfs een dalende lijn met op elke noot een triller. Je acht het bijna niet voor mogelijk.

Na het vuurwerk van het eerste deel volgde een rustiger tweede deel. Ariodante is een rol die ze ook al live gezongen heeft. "Scherza infida" is dan een van de aria's die niet mochten ontbreken. Daarbij gaat ze op interpretatief vlak ook heel ver. In het eerste deel is ze extreem in haar woede, in het da capo-deel begint verdriet te overheersen en lijkt ze te berusten in haar lot... maar ook dat is maar schijn, want af en toe flakkert er terug wat haat op. Wat ze qua interpretatie allemaal kan doen, werd perfect geïllustreerd in Dajanira's aria "Where shall I fly" uit Hercules. Ze schrikt er niet voor terug om opzettelijk lelijke klanken te produceren als het past bij de tekst, waarmee ze de grenzen van haar vrije interpretatieruimte duidelijk afbakent.

Het Muntpubliek was terecht wild enthousiast en kreeg nog twee echte bisnummers - Dejanira's aria "Cease, ruler of the day" en "L'angue offeso mai riposa" van Sesto uit Giulio Cesare - en een herhaling van "Sorge nell' alma mia". De beide concerten werden ook opgenomen om er nadien een CD van te maken die in het najaar uitgebracht zal worden. De voorbereidingen voor deze opnames kunnen trouwens gevolgd worden via DiDonato's blog YankeeDiva.

Publicatie: woensdag 23 april 2008 @ 18:02
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen