ti guarda dal Grande Inquisitor

La fida ninfa in het PSK

Het is altijd een risico om naar een voorstelling van een relatief onbekende barokopera te gaan. In het geval van Vivaldi's La fida ninfa hadden ze, wat mij betreft, gerust nog wat stof mogen laten liggen op de partituur.

Het probleem is niet de individuele aria's, die elk op zich wel interessant zijn. Maar het eerste anderhalf bedrijf wordt er heel wat getreurd en gesmacht... en veel verschil is er niet tussen Vivaldi's toonzetting van treuren en smachten. Om het allemaal niet nog langer te maken, hadden ze ook nog eens stevig de schaar gezet in de recitatieven, waardoor het verhaal totaal onbegrijpelijk werd. Na anderhalf uur had ik nog altijd geen duidelijk idee waar de opera eigenlijk over ging. Daarenboven, vond bozar het ook niet nodig om een synopsis in het programmaboekje af te drukken. Het zou kunnen dat het na de pauze boeiender werd, maar daar heb ik niet op gewacht...

Afgezien van die dodelijke eentonigheid, was het muzikaal anders wel in orde. Het Ensemble Matheus onder leiding van Jean-Christophe Spinosi speelde met veel kleurnuances en extreme dynamiekwisselingen, maar slaagde er toch ook niet echt in om een samenhangende spanning op te bouwen.

Bij de zangers vielen vooral de mannen op. Lorenzo Regazzo had als Oralto nog de meest boeiende aria's te zingen, zoals een schitterende "Ami la donna imbelle". De Rossini-tenor José Manuel Zapata zong Narete met een succesvolle uitvoering van de aria "De ti piega". Philippe Jaroussky bleek de publiekslieveling. Als Osmino produceerde hij een paar mooie noten in "Ah! Che non posso". De vrouwen konden me iets minder overtuigen. Anna-Maria Panzarella was goed als Licori (de vermoedelijke "ninfa" van de titel), zonder uitzonderlijk of memorabel te zijn. Barbara di Castri zong een omfloerste Elpina. Veronica Cangemi (Morasto) eindigde de eerste helft van de avond spectaculair met "Destin avaro", ondanks wat weke coloraturen.

Publicatie: maandag 21 april 2008 @ 8:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen