ti guarda dal Grande Inquisitor

Médée in de Munt

Je kan deze dagen de radio of televisie niet opzetten, noch een krant of tijdschrift openslaan, of je wordt wel om de oren geslagen met beelden en getuigenissen van de Expo '58. De Munt speelt daar ijverig op in door in de nieuwe productie van Médée ook de nostalgische toer op te gaan.

Op de dode momenten van de voorstelling, met name voor de voorstelling en tijdens de pauze, worden retro amateurfilmpjes geprojecteerd op het brandgordijn en klinkt er sixties-muziek op de achtergrond. De regisseur Krzysztof Warlikowski heeft in de recente productie van Parsifal in Parijs ongeveer hetzelfde gedaan om het publiek in een bepaalde sfeer te brengen. De videobeelden die voor het begin van de voorstelling geprojecteerd worden, zijn vakantiefilms of beelden van huwelijksfeesten waarmee verwezen wordt naar de idyllische "wat voorafging" van Jason en Médée. Tijdens de pauze, vlak voor Médée haar twee zoontjes vermoordt, zijn het beelden van spelende kinderen of communicantjes.

Foto

Dit is nog maar de tweede productie die ik zie van Warlikowski, maar er begint zich wel al een patroon af te tekenen. Naast het gebruik van video, is er voor Médée ook weer een decor gemaakt met trappen, van waarop het koor neerkijkt op het gebeuren. In Parijs draaide het decor rond, in Brussel beweegt het naar voor langsheen een glazen wand met potten chrysanten, waartussen een pietà gemaakt is met poppen. Het christendom lijkt ook een fixatie te zijn van Warlikowski. Er is weer een priester met kazuifel, die in dit geval het huwelijk inzegent van Jason en Dircé, en de engeltjes die aan het eerste balkon hangen, hebben een oplichtend aureooltje.

Ook in Médée is de algemene indruk er één van modernisering van het verhaal, zonder het libretto veel geweld aan te doen. Een belangrijk nadeel van de enscenering is echter dat er zich veel tegen de linkerwand afspeelt. Als je pech hebt, zoals ik, en op een van de linkerbalkons zit, dan mis je pakweg een derde van de hele voorstelling.

De Munt heeft gekozen om de Franse opéra-comique-versie van Médée uit te voeren, met naar modern Frans herschreven dialogen. Dat verklaart waarschijnlijk waarom Les Talents Lyriques en Christophe Rousset in de orkestbak zitten. Maar ze hebben blijkbaar geen zangers kunnen vinden die het genre meester zijn, want ze moeten zich behelpen met microfoons om de gesproken teksten hoorbaar te maken. Die inbreuk op het genre maakt dat de dialogen botsen met de muziek, dat het allemaal onnatuurlijk klinkt, er geen expressie zit in de teksten (tenzij je onverstaanbaar gefluister expressief vindt) en er nooit spanning opgebouwd wordt. In die omstandigheden hadden ze beter voor de Italiaanse versie met recitatieven gekozen.

Nadja Michael zingt Médée met een klok van een stem, maar in schabouwelijk Frans waar geen woord van te begrijpen is. Kurt Streit is beter verstaanbaar, en zingt ook een goede Jason, alhoewel met hier en daar wat kleine uitglijders. Philippe Rouillon als Créon is weer een toonbeeld van hoe Frans gesproken en gezongen moet worden. Virginie Pochon zong een mooie Dircé, alhoewel ze wat te soubrette-achtig klinkt. Maar alles bij elkaar vond ik het een redelijk teleurstellende voorstelling. Er blijft bitter weinig van hangen, noch op muzikaal, noch op scenisch vlak.

Publicatie: vrijdag 18 april 2008 @ 12:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen