ti guarda dal Grande Inquisitor

Belshazzar in het PSK

Op het einde van het seizoen hebben De Munt en Bozar de handen in elkaar geslagen om een "Mostly Handel Festival" te brengen. De spil van heel het gebeuren is de herneming van Agrippina in de Munt. En in het PSK wordt het oratorium Belshazzar opgevoerd, ook met René Jacobs. Hiervoor heeft hij Il Fondamento van Paul Dombrecht en het koor Collegium Vocale van Philippe Herreweghe geleend.

Het oratorium werd semi-scenisch uitgevoerd in een regie van Guillaume Bernardi. Dit betekende hoofdzakelijk dat de zangers niet braaf op een stoeltje naast de dirigent hun beurt zitten af te wachten, maar het volledige podium bestrijken. Ook het koor wordt erin betrokken, al is het maar om regelmatig een andere kleur sjaal om te doen om duidelijk te maken welke van de drie groepen - Babyloniërs, Perzen of Joden - ze uitbeelden.

Voor de rol van de Babylonische koning Belshazzar heeft René Jacobs een "echte" tenor gevonden in Kobie Van Rensburg. Hij heeft een dramatisch gekleurde stem die heel overtuigend, met versieringen en al, de decadentie en hoogmoed van Belshazzar op het podium brengt. Zijn moeder Nitocris wordt gezongen door Annette Dasch en zij is meteen het enige zwakke punt van de bezetting. Ze toont vergelijkbare problemen als bij Fiordiligi in de Vlaamse Opera; het zit niet helemaal juist, ze klinkt soms geforceerd, en twijfelt constant of ze nu wel of niet met vibrato gaat zingen. Maar dat probeert ze dan te compenseren door overdreven treurig, dramatisch of verontwaardigd te kijken.

Aan de Perzische kant horen we Monica Groop als de Perzische prins Cyrus. Ze zingt de rol met veel gevoel voor stijl, maar op bepaalde momenten klinkt haar stem wat stroef alsof er sleet op begint te komen. Henry Waddington zingt een - over de hele lijn - mooie Gobrias.

Marijana Mijanovic zingt Daniel. Deze rol ligt haar blijkbaar beter dan Giulio Cesare, die ze hier eerder dit seizoen gezongen heeft. Ze heeft een unieke donkere stem die niet volledig onder controle is... haar vibrato neemt bijvoorbeeld toe met de diepte. En als ze ook nog zou leren om trillers te zingen, dan heeft ze nog een toekomst in het barokrepertoire.

Tenslotte mag zeker de prestatie van het koor niet onvermeld blijven. Het belang van het koor is typisch voor Handels oratoriums en - afgezien van Kobie Van Rensburg - zijn het vooral de koorinterventies die de adrenaline doen stromen.

Publicatie: donderdag 3 juli 2003 @ 8:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
1 opmerking

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen