ti guarda dal Grande Inquisitor

Bernarda Fink in Brussel

Bach moet in 1726 de beschikking gehad hebben over een uitzonderlijke alt. In dat jaar schreef hij niet minder dan drie alt-cantates, Vergnügte Ruh', beliebte Seelenlust (BWV 170) in juli, Geist und Seele wird verwirret (BWV 35) in september, en Gott soll allein mein Herze haben (BWV 169) in oktober. De twee eerste waren gisteren te horen in het Brussels Conservatorium met Bernarda Fink, begeleid door het Freiburger Barockorchester.

Ze begon met de cantate Geist und Seele wird verwirret. Haar koele vertolking van de openingsaria schreef ik nog toe aan opwarmingsproblemen. Maar eigenlijk bleef ze heel het concert redelijk afstandelijk telkens ze aria's moest zingen.

Een opmerkelijke uitzondering was de aria "Wie jammern mich doch die verkehrten Herzen" uit de cantate Vergnügte Ruh', beliebte Seelenlust. Daarbij sloot haar uitdrukking perfect aan bij de ontzielde klank die ook in het orkest weerklonk. De slotaria "Mir ekelt mehr zu leben" van die cantate interpreteerde ze naar mijn gevoel dan weer te letterlijk. Het orkest jubelt, maar bij Bernarda Fink is er niets te merken van enige vreugde voor het verlangen om opgenomen te worden in de hemel.

Ze kwam echter volledig in haar element als ze recitatieven zingt. Dan kan ze zich voluit op de tekst werpen en alle nuances van haar stem inzetten. Uit de derde alt-cantate (BWV 169) zong ze tenslotte nog de aria "Stirb in mir" als bisnummer.

Ter info... voor het concert werd in de foyer een korte presentatie gegeven van de vzw Conservamus, die als doel heeft om niet alleen de belabberde staat van de concertzaal, maar ook de rest van het conservatorium te renoveren. De bedoeling is om in twee fazen van telkens vier jaar het hele gebouwencomplex aan te pakken. Het werk wordt geraamd op een slordige 40 miljoen euro, waarvan ongeveer 15 miljoen voor de concertzaal uitgetrokken wordt... enkel het geld om het te financieren ontbreekt nog.

Publicatie: vrijdag 11 april 2008 @ 18:40
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen