Il Grand' Inquisitor

De Munt 2008-2009

De belangrijke operacomponisten - Verdi, Wagner, Puccini en zelfs Strauss - blinken uit door afwezigheid in het nieuwe seizoen van de Munt. Het nieuwe seizoen staat ook bol van de ingehuurde en gecoproduceerde producties en bitter weinig eigen nieuwe producties... en zelfs twee hernemingen van oude producties uit het Foccroule-tijdperk, alhoewel Peter De Caluwe ooit gezegd had om niets van Foccroule te hernemen. Ik heb het gevoel dat hij in zijn tweede seizoen al moet beginnen besparen.

illustratieEen van de coproducties is die van Joan Font van Rossini's La Cenerentola. Het is een productie die al op het hele westelijk halfrond te zien was, maar het is wel een leuke productie met stripverhaalachtige karakters. Eigenlijk hadden ze evengoed de Schuiten-productie kunnen hernemen. Opmerkelijk is dat Marc Minkowski de opera gaat dirigeren. Silvia Tro Santafé en Jennifer Larmore alterneren als Angelina.

Een van de weinige echte nieuwe producties is Lucia di Lammermoor in een enscenering van Guy Joosten (ik had eigenlijk diens Elektra verwacht, maar die zal dan wel voor een volgende seizoen zijn). Ook hier is er een dubbele bezetting met Elena Mosuc en Nino Machaidze als Lucia, en John Osborn en Charles Castronovo als Edgardo. Ik begrijp wel niet waarom ze die voorstelling in het Koninklijk Circus spelen. Als ik de kalender bekijk, dan staat de zaal van de Munt in die periode zo goed als leeg.

Een beetje Verdi zal toch te horen zijn dankzij een concert met zijn Requiem. Marina Poplavskaya, Anna Larsson, Fabio Sartori, Carlo Colombara zijn de solisten. Mark Wigglesworth zal het dirigeren, ondanks het feit dat hij onlangs ontslagen werd als muziekdirecteur... zou zijn ontslagpremie een van de redenen zijn van de schijnbare besparingsmaatregelen ? Dat ontslag weerhoudt hem er wel niet van om naast dit Requiem toch nog drie opera's te dirigeren. Dat is toch enigszins vreemd, aangezien er naar verluidt een probleem is tussen Wigglesworth en het orkest. En in die situatie is een orkestbak niet echt het ideale biotoop om de twee partijen samen te brengen.

De eerste opera die hij zal dirigeren is de seizoensopener Pelléas et Mélisande. Aangezien dit een van mijn favoriete opera's is, ben ik altijd blij om die opera op een programma te zien. De productie is van Pierre Audi. De bezetting ziet er goed uit met Stéphane Degout en Sandrine Piau als Pelléas en Mélisande. Dietrich Henschel maakt zijn roldebuut als Golaud.

Le Grand Macabre hebben ze minder dan tien jaar geleden nog in de Vlaamse Opera gedaan en ik kan nog wel een paar decaden teren op die ervaring. Ik zit met andere woorden niet te wachten op een nieuwe productie door La Fura dels Baus en een luidruchtige Wigglesworth.

De Christof Loy-productie van Le Nozze di Figaro behoort niet tot mijn favoriete producties uit het Foccroule-tijdperk, maar desalniettemin wordt ze toch hernomen, ook met Wigglesworth in de orkestbak. Er zijn twee bezettingen voorzien, waarbij vooral Roman Trekel als de Graaf en Marco Vinco als Figaro opvallen. De Munt programmeert ook nog een concertante Idomeneo in het PSK met René Jacobs als dirigent. Ik zie Richard Croft wel zitten als Idomeneo en net zoals haar Sesto verwacht ik ook veel van de Idamante van Bernarda Fink.

Nog ouder dan de Nozze-productie is de Wernicke-productie van La Calisto, wat in 1993 trouwens een van de eerste producties was die ik ooit in de Munt zag. Net zoals toen, zal René Jacobs ook nu weer dirigeren. Sophie Karthäuser zal de titelrol zingen. En wat de barokopera's betreft, zal er ook nog een concertante Les Indes galantes van Rameau opgevoerd worden in het PSK met Les Arts Florissants en William Christie.

Ik ben ook zeer tevreden dat Rusalka op de affiche staat. Ik denk dat het een première is voor de Munt, want ik vind in alle geval geen sporen terug in carmen. Ik ben echter minder gelukkig met de keuze van de regisseur Stefan Herheim, die in Berlijn een onverteerbare Forza gedaan heeft. Voor deze opera is er ook een dubbele bezetting met Olga Guryakova en Michaela Kaune (Rusalka), Burkhard Fritz en Torsten Kerl (Prins), en Willard White en Frode Olsen (Watergeest).

Tenslotte komt er een nieuwe opera van Kris Defoort, House of the Sleeping Beauties, met een regie van Guy Cassiers en Patrick Davin als dirigent. Van Britten staat Death in Venice op het programma. Ian Bostridge en John Graham-Hall zullen afwisselen als Aschenbach. Deborah Warner is een nieuwe regisseur voor de Munt, alhoewel ze dit seizoen het Shakespeare-project met Fiona Shaw en Malena Ernman had moeten doen. Maar dat project is blijkbaar afgevoerd, want hij komt ook volgend seizoen niet voor in de liedrecitals.

Een vergelijkbaar project als die Shakespeare-voorstelling vinden we wel terug bij de liedrecitals. Maar deze keer staat het spotlicht op Auden met iets wat ze "Relax, Maestro, put your baton down" genoemd hebben. Mark Padmore zal liederen zingen op teksten van Auden, met Richard Angas als verteller en Andrew West aan de piano. Dit zal doorgaan in de Malibranzaal. Een ander uitzonderlijk recital is dat met de Liebesliederwalzer van Brahms. De solisten Marlis Petersen, Stella Doufexis, Werner Güra en Konrad Jarnot zien er veelbelovend uit. De twee pianisten zijn Christoph Berner en Camillo Radicke.

De rest van de liedrecitals zijn klassieker. Het Duitse repertoire zal volop aan bod komen met Anne Schwanewilms en liederen van Strauss en Wunderhorn-liederen van Mahler. Christian Gerhaher zal ook Wunderhorn-liederen zingen, maar daarnaast ook liederen van Mozart en Beethovens "An die ferne Geliebte". Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch zullen Schubert, Korngold en Kurt Weill ten gehore brengen in het PSK.

De pianist Malcolm Martineau komt twee keer naar de Munt, telkens met een (overwegend) Frans liedrecital. De ene keer brengt hij Simon Keenlyside mee, de andere keer Susan Graham. Maar wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om een contratenor, i.c. Philippe Jaroussky, Franse liederen te laten zingen ?

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden met de recitalaffiche. De opera's zullen zich moeten bewijzen... ik kijk in alle geval uit naar La Cenerentola, Pelléas et Mélisande, Idomeneo en Rusalka.

Publicatie: woensdag 9 april 2008 @ 21:49
Rubriek: Toekomstmuziek