ti guarda dal Grande Inquisitor

Le roi d'Ys in Luik

Liefhebbers van Franse opera (waar ik me zelf bij reken) hebben de afgelopen weken hun hart kunnen ophalen. Er waren niet alleen rariteiten zoals Zampa en Padmâvatî te zien in Parijs. Ook dichter bij huis stond een rariteit op het programma van de Waalse Opera met Le roi d'Ys van Edouard Lalo.

FotoDe koning van de titel heeft slechts een kleine rol te spelen. Het verhaal gaat vooral over zijn twee dochters Margared en Rozenn. Ze zijn allebei verliefd op Mylio (uiteraard de tenor), maar hij verkiest Rozenn. Margared wil zich wreken en spant samen met de vijand Karnac om de sluizen te openen, waardoor de stad Ys overstroomt. Op het laatste moment krijgt ze echter wroeging en offert ze zich op door zich in het water gooien, waarna het water kalmeert dankzij de goddelijke interventie van Saint Corentin.

De enscenering van Jean-Louis Pichon is afkomstig uit Saint-Etienne. Ik weet niet of dat podium veel groter is, maar in Luik stond het in alle geval goed vol met uitgehouwen rotsen en met achteraan de sluisdeuren. Ik vond het een propere productie die alle vrijheid gaf aan de muziek. De overstroming werd door een zware stortbui uitgebeeld en het geluid dat die regen produceerde had best wat gedempt mogen worden. De enige echte blunder van de enscenering was echter de idee om in het midden van de laatste scène de muziek te stoppen om even een scènewisseling door te voeren.

De opera bestaat vooral uit duetten en koorscènes met weinig mogelijkheden voor de zangers om individueel te schitteren, wat misschien verklaart waarom deze opera zo zelden opgevoerd wordt... want de muziek is wel degelijk de moeite waard. Een van de rollen met een groot solomoment is die van Margared met "De tous cotés j'aperçois" in het begin van het tweede bedrijf. De Italiaanse Giuseppina Piunti is een ontdekking voor mij. Ze heeft een grote stem, die toch zeer gebald is en nooit overdondert, maar er gewoon ís. Die aria was het kippenvelmoment van de avond.

De andere aria en de echte 'hit' is Mylio's aubade "Vainement, ma bien-aimée". Sébastien Guèze is een lichte tenor, die deze aria en het grootste deel van de partij stijlvol zingt, inclusief mooie diminuendo's op hoge noten en een aangenaam voix mixte. Enkel voor de iets dramatischere momenten - ik denk bijvoorbeeld aan het slot van het eerste bedrijf als hij de uitdaging van Karnac aanneemt - zingt hij boven zijn kunnen.

Guylaine Girard heeft een paar jaar geleden de titelpartij van Giovanna d'Arco in Antwerpen gezongen. Ze zong een uitstekende Rozenn met als hoogtepunt het eerste duet met haar zuster "Margared, ô ma soeur". De andere kleine rollen waren ook allemaal zeer goed bezet met Werner Van Mechelen als een dreigende Karnac en Eric Martin-Bonnet meer een aftakelende dan een nobele koning van Ys.

Andere fans van het Frans repertoire kan ik enkel aanraden om zaterdag nog op de valreep naar de laatste voorstelling te gaan...

Publicatie: vrijdag 4 april 2008 @ 17:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen