ti guarda dal Grande Inquisitor

Dvorak Requiem in het PSK

Voor zo ver ik mij kan herinneren, heb ik het Requiem van Antonin Dvorak nooit eerder gehoord. De uitvoering van het Nationaal Orkest van België onder leiding van Walter Weller was gisteren dan ook een unieke gelegenheid om dit werk te leren kennen.

Na deze eerste beluistering lijkt het een interessant werk, alhoewel ik het niet van hetzelfde niveau vind als de dodenmissen van Verdi, Fauré of Brahms (om maar even mijn favoriete Requiems te noemen). Dvoraks Requiem, gecomponeerd in 1890, heeft een aantal boeiende stukken. In het Confutatis maledictis hoor je bijvoorbeeld de oplaaiende vlammen in de violen. Speciale orkestraties zijn ook hoorbaar in het Hostias, begeleid met hoorns, of het Agnus Dei waarbij de lage strijkers (inclusief de altviolen) de orkestklank domineren. Het Kyrie is dan weer onverwacht kort. Het lijkt wel een tussendoortje dat je bijna mist als je maar een moment met je oren knippert.

Maar het mooiste stuk is het Pie Jesu. Het begint met enkel de houtblazers. Het valt trouwens op dat die houtblazers telkens inzetten als er sprake is van Jezus. Het Recordare, Jesu pie of het offertorium Domine, Jesu Christe beginnen allemaal gelijkaardig. Maar in het Pie Jesu wordt na de inleiding het orkest stil en zingt het koor, zonder de sopranen, a capella verder. Daarna nemen de solisten, zonder de bas, over. Het is hemels mooi.

Zoals in de meeste Requiems heeft het koor ook hier de belangrijkste rol. In het PSK hoorden we het Filharmonisch Koor van Brno. Het is een groot koor waarvan de inzetten niet altijd even gelijk waren en waarvan de tekst totaal onverstaanbaar blijft, maar dat wel een mooie klank produceert met de nodige aandacht voor dynamiek. De solisten hebben geen echte aria's te zingen, maar dialogeren meestal met elkaar of met het koor. De meeste solisten waren adequaat. Enkel de sopraan Katerina Beranova was een ramp op alle vlak. De andere zangers waren beter. De mezzo Dagmar Peckova wentelt zich vooral in donkere kleuren. Peter Straka heeft niet de mooiste tenorstem, maar hij was wel de boeiendste zanger, samen met Christopher Maltman.

Publicatie: zaterdag 15 maart 2008 @ 10:34
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen