ti guarda dal Grande Inquisitor

Wozzeck in de Munt (2/2)

Na de voorstelling van Wozzeck met Werner Van Mechelen, keek ik uit naar de vertolking van Dietrich Henschel in de titelrol.

Foto

De rest van de bezetting was grotendeels hetzelfde. Solveig Kringelborn was weer Marie. Ik heb de Marie van Claudia Barainsky dus niet gehoord. Ik weet niet of dat zo'n groot verlies is, want ik was perfect tevreden met Kringelborn. In deze laatste voorstelling klonk haar stem zelfs nog wat ronder dan de eerste keer. Haar hoogte klonk ook minder schel. En ze was zo mogelijk nog ontroerender als ze het derde bedrijf opende terwijl ze in de Bijbel het verhaal leest van de overspelige vrouw... of als ze daarna haar zoontje het profetische sprookje "Es war einmal ein armes Kind und hatt' keinen Vater und keine Mutter" begint te vertellen.

In vergelijking met Werner Van Mechelen, moet Dietrich Henschel het vooral hebben van zijn expressie en zijn inlevingsvermogen. Op sommige punten schiet zijn stem echter te kort. Als hij bijvoorbeeld kwaad wordt nadat de dokter en de kapitein hem belachelijk gemaakt hebben, dan komt hij niet ver met alleen maar expressie. Dan is echt veel stem nodig. Maar daarentegen zijn er talloze scènes die hem wel goed liggen. Als hij op het einde van het tweede bedrijf, na al de vernederingen van Marie, de dokter, de kapitein en de tamboer-majoor, uiteindelijk de handdoek in de ring gooit met "Einer nach dem Andern", dan is hij aandoenlijk meelijwekkend. Ook de volledige scène waarin hij Marie vermoordt, is van begin af aan bangelijk intens. Allen al de manier waarop hij kijkt, is al voldoende om iemand de stuipen op het lijf te jagen.

Zoals op zijn website te lezen is, komt Dietrich Henschel in september terug naar de Munt voor zijn eerste Golaud...

Publicatie: woensdag 12 maart 2008 @ 22:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen