ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Luik

Het tweede deel van de Luikse Ring werd gekenmerkt door de opmerkelijke vervanging van Jean-Philippe Lafont door James Morris. Lafont had blijkbaar tijdig beseft dat de Wotan van Die Walküre toch iets zwaarder uitvalt dan die van Das Rheingold.

FotoDe autoriteit waarmee James Morris de rol zingt, maakt meteen duidelijk waarom hij een van de belangrijkste Wotans van het moment is en de rol in zowat alle grote operahuizen zingt. Kenmerkend is bijvoorbeeld zijn eerste monoloog, waarin hij Brünnhilde nog even in het kort ("kort", in de Wagneriaanse betekenis, uiteraard) de gebeurtenissen uit Rheingold vertelt. Hij begint dat heel zacht, haast fluisterend, waardoor meteen een intieme sfeer gecreëerd wordt. Deze benadering houdt wel een gevaar in, omdat hij soms op de rand balanceert van het legato. Maar hij houdt dat toch lang vol en bouwt zo gestadig zijn monoloog op als één grote boog. Hetzelfde geldt voor zijn "Abschied", dat ook ontroerend mooi was. Ik vroeg me daarbij af of hij diezelfde nuances ook op die manier vertolkt in zijn natuurlijk habitat van zalen, waar de Luikse opera een aantal keer in kan...

Susan Owen zingt een aanvaardbare Brünnhilde en kan in het laatste bedrijf ontroeren. Haar "Hojotoho's" eindigen zelfs min of meer in de buurt van de verwachte hoge do's. Sieglinde werd gezongen door de Duitse Hedwig Fassbender en is een ontdekking. Haar stem heeft een heel mooie klank en kan die ook de hele tijd zo houden zonder te moeten forceren. Bijvoorbeeld op het moment dat ze Siegmunds naam uitroept, was het kippenvel niet meer in bedwang te houden. Spijtig genoeg kan hetzelfde niet gezegd worden van Patrick Raftery, haar Siegmund. Hij zit opgescheept met de Wagneriaanse wobble, klinkt lelijk en roept meer dan hij zingt. En Martine Surais is nog altijd even rampzalig als Fricka... het is nu zelfs zo erg dat door haar geblaat niet meer uit te maken is in welke taal ze zingt.

De enscenering gaat op hetzelfde elan voort als bij Rheingold. De "schuif" is er ook weer en wordt deze keer gebruikt voor de Walkurenrots van het derde bedrijf. Voor de rest zijn er geen grote verrassingen. In de woonkamer van Hunding en Sieglinde groeit een gigantische boom die ook als keukenkast en waterbron dienst doet. De bergen van het tweede bedrijf worden door een aantal hellende vlakken weergegeven en veel - heel veel - rook.

Het orkest zit nog altijd achteraan de scene in de hoogte. In tegenstelling tot bij Rheingold, stoorde me dit nu wel. Bijvoorbeeld tijdens de scenes met Hunding miste ik de "fond" van het orkest, die vermoedelijk door de coulissen opgeslokt werd. Als het orkest op die manier soms verdwijnt, wordt het wel moeilijk om de spanning vast te houden... maar dat was hoofdzakelijk een probleem tijdens het eerste bedrijf.

Het volgende deel - Siegfried - is voorzien voorzien voor mei 2004.

Publicatie: woensdag 25 juni 2003 @ 21:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
5 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen