ti guarda dal Grande Inquisitor

Wozzeck in de Munt (1/2)

Alhoewel het ondertussen een repertoirestuk is, heeft de opera Wozzeck van Alban Berg nog nooit mijn operapad gekruist. De nieuwe productie van David Freeman in de Munt heeft daar nu verandering in gebracht.

Foto

Op het moment dat het publiek de zaal binnenkomt, is het gordijn al open en zien we een zandbak met donkere aarde die het hele podium over de volledige breedte en diepte inneemt. Bij dit beeld moet je uiteraard aan de Carsen-productie van Jenufa in de Vlaamse Opera denken. Maar die overeenkomst verdwijnt snel. Al is het maar omdat er nauwelijks rekwisieten gebruikt worden, op een stoel voor de Hauptmann of Doktor, en een piano voor de herbergscènes na. Ook de belichting zorgt voor een overwegend donkere enscenering omdat in elke scène slechts een deel van het podium verlicht wordt. Er is wel wat structuur in die zandvlakte aanwezig door middel van een grote cirkel die in het laatste bedrijf verandert in een modderpoel, of de rechthoek die Marie probeert proper te vegen tot een wit vlak.

Afgezien van dit abstracte scènebeeld, wilde David Freeman een realistische enscenering maken. De kostuums spelen daarbij een belangrijke rol met de 19de-eeuwse soldatenplunjes van Wozzeck en Andres, of het fanfarekostuum van de tamboer-majoor. Maar ook aan de manier waarop Wozzeck loopt, zie je dat het een man is die zich bewust is van het feit dat zijn darmen vol bonen zitten. Dat realisme bereikt zijn hoogtepunt in het derde bedrijf als Wozzeck Marie de keel oversnijdt en het bloed tot bijna in de orkestbak spuit, of de indrukwekkende manier waarop Wozzeck in die modderpoel kopje onder gaat... en niet meer bovenkomt.

De Munt heeft twee bezettingen voorzien. Ik zag gisteren de première van de tweede bezetting. Solveig Kringelborn zong Marie met soms krijsende hoge noten, maar zorgde ook voor een paar ontroerende momenten. Voor de rest is haar stem wel meer dan groot genoeg om nooit in de problemen te komen ten opzichte van het Muntorkest, dat Mark Wigglesworth bij momenten gigantisch luid laat spelen. De titelrol werd gezongen door Werner Van Mechelen en ik was zeer onder indruk van de natuurlijkheid waarmee hij Wozzeck zong. Op geen enkel moment had ik de indruk dat hij "moeilijke" muziek aan het zingen was. De eerste bezetting hoor ik pas over een paar weken. Ik ben zeer benieuwd hoe een getormenteerde liedzanger als Dietrich Henschel dit gaat aanpakken.

Publicatie: vrijdag 29 februari 2008 @ 17:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen