ti guarda dal Grande Inquisitor

Le vin herbé - Daniel Reuss

Toen vorig jaar een opname van Le vin herbé verscheen, werd die gevolgd door een reeks lovende recensies. Uiteindelijk ben ik ook nieuwsgierig geworden naar dit werk van de Zwitserse componist Frank Martin, die ik tot nu toe enkel kende van zijn Jedermann-Monologe.

FotoDit "profaan kameroratorium" begint met een proloog waarin het koor het verhaal samenvat:

Seigneurs, vous plaît-il d'entendre un beau conte d'amour et de mort ? C'est de Tristan et d'Iseut, la reine. Ecoutez comment, à grande joie, à grand deuil, ils s'aimèrent, puis en moururent un même jour, lui par elle, elle par lui.

De aandachtige lezer heeft natuurlijk meteen door dat het hier over de de legende van Tristan en Isolde gaat. De tekst die Frank Martin tijdens de Tweede Wereldoorlog op muziek zette, is gebaseerd op een publicatie uit 1900 van Joseph Bédier, die teruggaat op nog oudere teksten dan die waaruit Richard Wagner geput heeft voor zijn opera. Het verhaal is grotendeels hetzelfde maar toch met een paar relevante afwijkingen. Zo is het bijvoorbeeld de moeder van Iseut die aan Branghien een toverdrank, de "vin herbé" van de titel, meegeeft en haar de opdracht geeft om te zorgen dat Iseut en Roi Marc de liefdesdrank drinken. Maar het toeval wil dat een dorstige Tristan de drank eerst drinkt.

Het koor - op deze opname het RIAS Kammerchor - speelt bij Frank Martin een veel belangrijkere rol dan bij Wagner. Het is eerder een Grieks koor dat commentaar geeft en vertelt wat er gebeurt. In die proloog klinken ze als middeleeuwse minnezangers, die de indruk geven dat ze een haast religieuze tekst zingen. De omschrijving als een profaan oratorium is dan ook niet zo ver gezocht.

Die tekstverstaanbaarheid is essentieel in het hele werk. De orkestratie is minimaal gehouden en blijft constant op de achtergrond. Het Scharoun Ensemble, onder leiding van Daniel Reuss, bestaat slechts uit zeven strijkers en één piano. Het is dan ook niet verbazend dat de muziek totaal anders klinkt dan Wagners Tristan und Isolde. Ze maakte op mij een zelfde etherische en mystieke indruk als bijvoorbeeld Saint-François d'Assise van Messiaen. Het is geen meeslepende muziek, maar ze is wel hypnotiserend en indringend.

Bij de solisten zijn enkel de rollen van Tristan en Iseut van belang. Zelfs Branghien of Roi Marc hebben maar een hele kleine rol. Sandrine Piau zingt Iseut. Afgezien van een paar schreeuwerige hoge noten is ze een ontroerende Iseut. Maar het is de Tristan van Steve Davislim die de mooiste vertolking neerzet. Hij was onlangs nog te horen in Die Schöpfung in het PSK en op deze opname klinkt hij even genuanceerd en elegant.

Dit is een, in alle opzichten, fascinerende opname van een onbekend werk dat het ontdekken waard is.

Publicatie: vrijdag 22 februari 2008 @ 21:42
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen