ti guarda dal Grande Inquisitor

Johannes-Passion in deSingel

In de vastenperiode valt er altijd wel ergens een passie-concert mee te pikken. Zo werd gisteren in deSingel Bachs Johannes-Passion uitgevoerd in de gereconstrueerde "oerversie" uit 1724.

De uitvoerders waren het Koor en Orkest van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Dat "koor" en "orkest" moet wel met een serieuze korrel zout geïnterpreteerd worden. Het koor zal vast ergens in een file gezeten hebben, want uiteindelijk hadden één vrouw en twee mannen de weg naar Antwerpen gevonden. Dat is zelfs niet genoeg om te kaarten, laat staan om een Johannespassie te zingen. De vier solisten en de Jesus zongen dan ook de koralen en de koorpartijen mee. Met hun achten klonk het toch nog redelijk goed.

Dat kan echter niet gezegd worden van de miezerige orkestklank. Vier strijkers, twee hobo's en nog wat basso continuo is veel te weinig voor de blauwe zaal van deSingel. Tijdens de sopraanaria "Ich folge dir gleichfalls" werd de vioolsolo bijvoorbeeld zelfs gewoon van de scène gezongen. Maar het ging al van in het begin mis. Het openingskoor werd ouderwets traag uitgevoerd. Op zich heb ik geen probleem met zo'n traag tempo, maar dan heb je echt wel een orkest nodig dat dit aankan. Hier was er totaal geen cohesie waardoor alles uit elkaar viel.

Ondanks de totaal vibratoloze zangers, was de vocale bezetting wel overwegend goed. Alleen de stem van de contratenor Matthew White geraakt nauwelijks tot achteraan de zaal. Zijn hoge noten klinken wel... weliswaar niet mooi. Door die penetrante klank verpest hij "Es ist vollbracht", wat een van de meest ontroerende aria's van de Johannes-Passion zou moeten zijn. De tenor Andrew Tortise heeft ook geen al te grote stem, maar voldeed wel, zij het dat ik zijn interpretatie soms wat saai vond.

Ik was wel onder de indruk van de sopraan Maria Keohane. Zij zingt met voldoende expressie en variatie. Gewoon de verschillende manieren waarop ze 'Dein Jesus ist tot' zingt in haar aria "Zerfliesse, mein Herze" maakten veel goed. De bas Wolf Matthias Friedrich was zonder twijfel de meest dramatische zanger. Zijn interventies als Pilatus waren al schitterend, maar met "Eilt, ihr angefocht'nen Seelen" zorgde hij voor een van de meest spannende momenten van de avond.

Stephan MacLeod zong een goede Jesus, met een volle, ronde stem. De Evangelist heeft geen aria's en moet het dus volledig van de tekstinterpretatie hebben. Gerd Türk deed dat voortreffelijk met soms subtiele stemwendingen. Een typisch voorbeeldje was bijvoorbeeld hoe hij 'König' beklemtoont als hij het kruisopschrift "Jesus von Nazareth, der Jüden König" beschrijft. Daarmee leek hij te willen spotten met het jodenkoor dat eerder uitriep: "Wir haben keinen König denn den Kaiser." Maar ook de geselende coloraturen van 'Da nahm Pilatus Jesum und geißelte ihn' waren totaal geen probleem.

Publicatie: donderdag 14 februari 2008 @ 18:24
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen