ti guarda dal Grande Inquisitor

Dietrich Henschel in de Munt

Tussen de repetities voor Wozzeck door, zong Dietrich Henschel een liedrecital in de Munt. Zijn vaste pianist Fritz Schwinghammer zat aan de piano. Om in de sfeer van de Tweede Weense School te blijven, stonden liederen van de jonge Anton Webern op het programma, maar comfortabel ingebed in een dosis liederen van Brahms.

Brahms' Opus 57 wordt normaal niet in zijn geheel uitgevoerd. De bekendste liederen uit dit opus - Ach, wende diesen Blick en Unbewegte laue Luft - zijn uiteraard wel vaker te horen. Maar bij de onbekendere liederen zaten toch nog een paar liederen die de moeite waard zijn, zoals Es träumte mir, ich sei dir teuer.

Maar de echte ontdekking waren de Fünf Lieder, Opus 3 van Anton Webern. Het zijn vijf liederen uit de cyclus "Der siebente Ring" van de dichter Stefan George. Dietrich Henschel is een van die zeldzame zangers die er in slaagt om dit soort liederen op een boeiende manier te vertolken, waardoor je bijna de indruk krijgt dat het toch goede liederen zijn. Zijn hypnotiserende uitvoering had me dan ook van meet af aan in zijn ban. Ik ben er dan ook van overtuigd dat hij een heel goede Wozzeck zal zijn.

Mooi in het midden van de avond kwam het "pièce de résistance"... Brahms' Vier ernste Gesänge. Het eerste lied Denn es gehet dem Menschen wie dem Vieh begon een tikkeltje te snel, maar ik was snel ingesteld op hun interpretatie. Heel mooi ook waren de details in de piano tijdens Ich wandte mich, und sahe. Bijvoorbeeld "die Unrecht leiden unter der Sonne" inspireerde Schwinghammer om een straaltje van hoop te laten weerklinken wat de hoop, geloof en liefde van het vierde lied al aankondigde. In O Tod, wie bitter bist du liet hij kort een huppelend pianostukje horen, waardoor dit plechtstatig lied iets had van een danse macabre. En als Dietrich Henschel de cyclus beëindigde met Wenn ich mit Menschen und mit Engelzungen redete, moest ik onwillekeurig aan een getormenteerde Wolfram denken die over de liefde zingt.

Die getormendeerdheid domineert ook zijn gelaatstrekken. Zelfs iets te veel waardoor je de indruk hebt dat hij heel moeizaam zingt en waardoor het lijkt alsof die expressie ook in zijn stem zit. Maar als je je ogen sluit, dan klinkt zijn stem wel redelijk normaal... afgezien van zijn verscheurende hoge noten. Al die verwrongen mondposities past hij waarschijnlijk toe om zijn articulatie juist te hebben en daar slaagt hij volledig in. Zijn Duits is van de eerste tot de laatste letter perfect verstaanbaar.

Na de pauze volgde het Opus 4 van Webern, ook op gedichten van Stefan George. Maar die spraken minder aan dan die van Opus 3. Tenslotte kwam er nog een serieuze brok Brahmsiaanse meezingers zoals Sonntag, Der Gang zum Liebchen of Sommerabend, maar ook eindeloos lange liederen als Regenlied of Abendregen. Hij sloot de avond af met twee bisnummers... Meine Liebe ist grün en Ständchen, allebei van Brahms.

Publicatie: dinsdag 5 februari 2008 @ 9:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen