ti guarda dal Grande Inquisitor

La Strada in Antwerpen

De Vlaamse Opera beëindigde haar Fellini-cyclus met de wereldcreatie van La Strada. Eric de Kuyper verwerkte Fellini's film tot een Italiaans operalibretto dat door Luc Van Hove op muziek gezet werd.

Foto

Het is een opera geworden met een proloog, waarin het meisje Gelsomina verkocht wordt aan Zampano (een soort krachtpatser à la John Massis) om diens assistente te worden, gevolgd door twee bedrijven. In de loop van het verhaal ontmoet Gelsomina de Gek, Il Matto, die door Zampano vermoord wordt. En nadat Gelsomina verdwenen is, komt hij tot het besef dat hij van haar houdt.

De opera is ingedeeld in verschillende scènes die van elkaar gescheiden worden door orkestrale intermezzo's, die door Luc Van Hove "strada's" gedoopt werden. De zanglijnen zijn redelijk melodieus en worden afgewisseld door gesproken tekst tegen een orkestrale achtergrond... tenminste voor zover je dat allemaal kan horen. De dirigent Koen Kessels laat niet enkel in die strada's het orkest de vrije loop, maar overstemt ook bijna constant de zangers, waar de bariton Richard Salter als Zampano het meeste last van heeft. Maar de lichte en hoge stem van Jeannette Fischer komt meestal wel door het orkest om een aandoenlijke Gelsomina te portretteren. De rest van de bezetting werd vooral met Belgische zangers vervolledigd met onder andere Yves Saelens als Il Matto.

De opera komt maar heel traag op gang. De eerste drie kwartier valt er heel weinig te beleven. Pas bij de monoloog van Gelsomina vlak voor de circusscène, waar het tot een eerste treffen komt tussen Zampano en Il Matto, begint het enige interessante kwartier van de voorstelling.

Publicatie: zondag 3 februari 2008 @ 20:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen