ti guarda dal Grande Inquisitor

José van Dam in het PSK

Het is bijna vijf jaar geleden dat ik José Van Dam nog eens Franse liederen heb horen zingen. Dat was toen in het Conservatorium. Gisteren gaf hij een liedrecital in het PSK en ook deze grote zaal zat behoorlijk vol... inclusief een bende chronische hoesters, naast de gebruikelijke kuchers. Maciej Pikulski was, zoals gewoonlijk, de pianist.

Veel nieuws moet je tegenwoordig niet meer van José Van Dam verwachten. Zijn programma was dan ook voorspelbaar met liederen van Fauré tot Poulenc. Maar dat maakte het genot er niet minder om.

Hij zong veel liederen met een innig pianissimo, maar op de cruciale momenten kan hij nog altijd de volledige zaal probleemloos vullen met zijn stem. Dat hij daarbij handig rond de lage noten heenfietst en de snellere loopjes niet altijd even juist zingt, neem ik er graag bij... zeker als hij Duparc zingt. Net zoals in het Conservatorium, eindigde hij de eerste helft van het recital weer met diens Chanson triste wat hij nog altijd even aangrijpend zingt als vroeger, zodanig dat ik een halve pauze nodig had om te bekomen.

Afgelopen week heeft José Van Dam officieel aangekondigd dat hij in 2010 in de Munt afscheid zal nemen van het podium, als Don Quichotte in Massenets gelijknamige opera. Don Quichotte kon dan ook niet ontbreken op het programma. De keuze was gevallen op de Quatre Chansons de Don Quichotte van Ibert. Het bleken net deze liederen te zijn die het moelijkste leken. In Chanson du départ had hij moeite met de kleine nootjes, in Chanson à Dulcinée was het de zanglijn en in Chanson du duc was het de tessituur die problemen opleverden. Maar met Chanson de la mort was hij weer grandioos... in sterfscènes is en blijft hij onevenaarbaar.

Na Debussy's Fêtes galantes II eindigde hij met de lichtjes aangebrande teksten van Chansons Gaillardes van Poulenc. Tenslotte zong hij nog twee bisnummers, weer Don Quichotte met Chanson romanesque en Chanson à boire van Ravel. En deze Don Quichotte past veel beter in zijn stem dan die van Ibert. Ik ben dan ook benieuwd hoe hij over twee jaar die van Massenet gaat aanpakken.

Publicatie: zaterdag 2 februari 2008 @ 10:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen