ti guarda dal Grande Inquisitor

Christine Schäfer in Washington

De Met gaat in januari altijd een of twee weken dicht. In afwachting dat Hansel and Gretel volgende week terug opgevoerd wordt, maakte Christine Schäfer van de gelegenheid gebruik om, samen met Eric Schneider, een aantal recitals te geven in verschillende steden aan de Amerikaanse oostkust.

Ik hoorde haar gisteren in Washington DC, in een liedrecital dat georganiseerd werd door de Vocal Arts Society. Dit is een non-profit organisatie die elk seizoen een redelijk indrukwekkende reeks liedrecitals organiseert in Washington. Meestal gaan die door in het Kennedy Center. Het liedrecital met Christine Schäfer vond echter plaats in de Oostenrijkse Ambassade, waar de lobby omgebouwd werd tot een intieme concertzaal.

Net zoals een paar maanden geleden in de Munt, zong ze weer Winterreise. Ik heb niet veel toe te voegen aan wat ik eerder al allemaal over haar interpretatie van Schuberts liedcyclus geschreven heb. Ik vond haar vertolking gisteren wel ontroerender dan in Brussel en haar soms excentrieke tempokeuzes beginnen stilaan zin te krijgen. Vooral liederen zoals Erstarrung of Rückblick waren gisteren extreem aangrijpend. Schäfer en Schneider lieten deze keer ook veel minder pauzes vallen tussen de liederen... afgezien van één moment voor Der Lindenbaum toen de organisatie het nodig vond om een paar laatkomers in de zaal binnen te laten.

In het algemeen, vond ik haar vertolking nog iets dieper en intenser geworden. Irrlicht begon ze nu bijvoorbeeld heel mysterieus. Op een of andere manier slaagde ze erin om in Einsamkeit perfect de "trübe Wolke" vocaal weer te geven. Het enige minpunt in vergelijking met de opvoering in Brussel was deze keer haar pianist. De gevoeligheid die hij in de Munt liet horen, was nu terug veranderd in zijn gebruikelijk, niet altijd even juist, gehamer.

Publicatie: vrijdag 18 januari 2008 @ 2:12
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen