ti guarda dal Grande Inquisitor

Felicity Lott in de Munt

Een liedrecital met Dame Felicity Lott op de affiche staat garant voor een volle zaal. Ook gisteren zat de Munt goed vol met een publiek dat vol verwachting uitkeek naar haar uitstapjes in het lichtere repertoire.

FotoDit soort recitals met liederen en ook selecties uit operettes en zelfs musicals heeft ze al eerder gegeven in de Munt of de Vlaamse Opera, al dan niet samen met collega's als Thomas Allen of Ann Murray. Maar deze keer zijn er toch een paar nieuwigheden. Voor een zeldzame keer treedt ze niet op met Graham Johnson, maar zit Jason Carr aan de piano. Voor een paar nummers werd ze begeleid door een strijkkwartet met muzikanten uit het Muntorkest. Maar de grootste wijziging is dat niemand minder dan Laurent Pelly een regie uitgewerkt heeft, waardoor een danser, Olivier Sferlazza in smoking, toegevoegd werd aan de affiche. Die regie is echter nooit opdringerig, zodat Flott constant in het centrum van het spotlicht staat.

Het programma had de titel "Parlez-moi d'amour" meegekregen en bestond dan ook hoofdzakelijk uit liederen over de liefde, soms grappig of ironisch, soms schrijnend. Heel mooi was bijvoorbeeld de tragische scène La Dame de Monte-Carlo van Poulenc. De zaal was voor deze korte monoloog volledig in duister gehuld met enkel een spot op de pianist en één op Felicity Lott. Uit het donker haalt ze allerlei attributen zoals een rouwsluier, een zonnebril of speelkaarten. Het is fantastisch in beeld gebracht en werd tot in de perfectie vertolkt.

Er was weliswaar geen aankondiging, maar tegen het einde aan gaf ze wel aan dat ze last had van een verkoudheid, waardoor ze misschien iets minder expressief uit de hoek kwam dan gewoonlijk. Maar dit bleek echter geen belemmering te zijn om bijvoorbeeld Je chante la nuit van Maurice Yvain te eindigen met een oneindig aangehouden pianissimo noot.

Naast die liefdesliederen zong ze ook een aantal liederen met een gezonde dosis zelfspot, zoals Je ne suis pas ce que l'on pense uit Les trois valses, Le gai tango de la Cantatriste (sic) of het hilarische Flanders and Swann-nummer A word on my ear.

Een kerstlied als bisnummer en een staande ovatie sloot een recital af dat, volgens mij, enkel door iemand met de elegantie en de uitstraling van Dame Felicity gebracht kan worden.

Publicatie: maandag 24 december 2007 @ 13:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen