ti guarda dal Grande Inquisitor

L'Etoile in Parijs

De Parijse Opéra-Comique heeft in 2005 het statuut van "Théâtre National" gekregen, waardoor ze nu ook in aanmerking komen voor subsidies van de Franse staat en iets meer financiële zekerheid hebben. Ondertussen is er ook een nieuwe directeur, Jérôme Deschamps volgde Jérôme Savary op. Hij wil in Salle Favart vooral de nadruk leggen op het Franse repertoire dat door zowat alle operahuizen ter wereld verwaarloosd wordt. Zijn eerste seizoen opende hij met L'Etoile van Chabrier.

L'Etoile is een "opéra bouffe" met een flutverhaaltje. Le Roi Ouf I wil trouwen met prinses Laoula, maar zij is verliefd op ene Lazuli. Als Siroco, de astroloog van de koning, in de sterren ziet dat de koning 24 uur na Lazuli zal sterven, geeft hij hem alles wat hij wil en kunnen Laoula en Lazuli met elkaar trouwen.

De regie was in handen van Macha Makeïeff en Jérôme Deschamps. Macha Makeïeff was ook verantwoordelijk voor de kostuums en de decors. Het ziet er allemaal heel kleurrijk uit, zij het met decors van triplex, karton, zilverpapier, papier-maché en beschilderde doeken. Het is geen diepzinnige regie, maar wel onderhoudend. De dialogen zijn soms iets te lang en die worden dan verlevendigd, en soms nodeloos verlengd, door acteurs die ostentatief proberen grappig te doen.

Op muzikaal vlak is het echter wel een succes. Sir John Eliot Gardiner is een voorvechter van dit werk. Meer dan twintig jaar geleden heeft hij het al in Lyon gedaan, waar toen ook een CD-opname uit voortkwam, en onlangs ook nog in Zürich. De Opéra-Comique heeft geen eigen orkest, en dus dirigeerde Gardiner zijn eigen Orchestre Révolutionnaire et Romantique.

Ik vind het een originele partituur met schitterende muziek. Daar waar de regie soms geforceerd grappig is, is de muziek écht grappig. Het "Duo de la Chartreuse Verte" is bijvoorbeeld hilarisch. Ook de ouverture gaat veel verder dan het gebruikelijke hoempapa van Franse operettes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, toen het werk 130 jaar geleden gecreëerd werd, het orkest bijna in opstand kwam omdat ze het veel te moeilijk vonden in vergelijking met wat ze gewend waren te spelen.

De bezetting was volledig Franstalig (Frans-Belgisch-Zwitsers). Jean-Luc Viala was vroeger regelmatig te gast in Luik voor de heroïsche Rossinirollen, maar blijkt ook veel gevoel voor humor te hebben als Le Roi Ouf. Even onverwacht is het optreden van Jean-Philippe Lafont als de astroloog Siroco, vooral omdat het grotendeels een spreekrol is. Hij hoeft zelfs niets te doen om grappig te zijn, gewoon een wenkbrauw optrekken is al voldoende.

Stéphanie d'Oustrac zong Lazuli. De "Romance de L'Etoile", het bekendste nummer uit L'Etoile, zong ze met twijfelachtige intonatie. Ze duwt ook af en toe haar hoge noten zonder vibrato uit haar keel. Maar qua timbre produceert ze wel het juiste geluid voor deze travestie-rol. Op die paar details na was ze dan ook een zeer overtuigende Lazuli, ook op acteervlak. Anne-Catherine Gillet was een heel mooie Princesse Laoula. De subtiliteiten van Mélisande waren nog iets te hoog gegrepen, maar dit repertoire ligt haar zeer goed, alhoewel er soms een vreemd vibrato in haar stem kruipt.

Publicatie: dinsdag 18 december 2007 @ 10:24
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen