ti guarda dal Grande Inquisitor

Magnificat in deSingel

Bachs Magnificat is het bekendst in de versie van 1733 (BWV 243). Dat is echter een gereviseerde versie van het Magnificat dat hij 1723 schreef. Het is deze oudere versie (BWV 243a) die gisteren in deSingel uitgevoerd werd.

Tussen de twee versies is er slechts één belangrijk verschil. In de oudere versie worden een aantal kerstliederen tussengevoegd, zoals toen blijkbaar de gewoonte was. Zo weerklinkt bijvoorbeeld Vom Himmel hoch na de sopraanaria Et exsultavit spiritus meus of zingt het koor een Gloria in excelsis Deo voor de tenoraria Deposuit potentes.

De Japanse Bach-specialist Masaaki Suzuki dirigeerde het Freiburger Barockorchester. Het voordeel van Suzuki is dat hij het Collegium Vocale weer in zijn bijna voltallige bezetting liet optreden. Herreweghe evolueert steeds meer naar nog kleinere vocale bezettingen wat naar mijn smaak het klankbeeld in een grote zaal als die van deSingel helemaal niet ten goede komt.

Dat Magnificat was het beste deel van de avond. Voor de pauze werden twee kerstcantates, Christen, ätzet diesen Tag (BWV 63) en Das neugeborene Kindelein (BWV 122), uitgevoerd. Maar er zat weinig passie of emotie in dat eerste deel. De solisten waren dezelfde als bij de adventscantates een maand geleden. Het trio Dorothee Mields, Jan Kobow en Peter Kooij werd aangevuld met de contratenor Damien Guillon en, voor het Magnificat, de sopraan Elisabeth Rapp. De nieuweling, Damien Guillon, heeft een mooie, zoetgevooisde stem, maar net zoals de andere zangers is zijn stem eigenlijk te klein voor deze omgeving. Anderzijds heeft een zanger als Jan Kobow, die soms wel eens iets interessants doet op expressief vlak, niet de technische mogelijkheden om een aria als Deposuit potentes tot een goed einde te brengen.

Ik begin er steeds meer van overtuigd te geraken dat de HUP'ers ondertussen hun beste tijd wel gehad hebben en dat het nog weinig zin heeft om dit soort uitvoeringen bij te wonen, tenzij men effectief kan beschikken over een paar uitzonderlijke vertolkers zoals Sibylla Rubens of Ingeborg Danz. De kans dat we in België ooit nog eens -zoals in Berlijn nog altijd gebeurd- bijvoorbeeld een Johannespassion kunnen horen met een orkest als de Berliner Philharmoniker en met échte zangers die een grote concertzaal kunnen vullen, is wel heel klein. Tot dan is het behelpen met dit soort "specialisten".

Misschien was ik gisteren toch beter de popcorn-geur gaan opsnuiven in een van de Kinepoliszalen voor de Roméo et Juliette uit de Met...

Publicatie: zondag 16 december 2007 @ 10:27
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen