ti guarda dal Grande Inquisitor

Le Nozze di Figaro in Antwerpen

Eindelijk ! Na jaren renovatie, speelt de Vlaamse Opera terug in haar vertrouwde zaal in Antwerpen. Voor de opening werd de tijdloze productie van Le Nozze di Figaro in de enscenering van Guy Joosten gekozen. Andreas Spering dirigeerde.

Foto

Na al die jaren, blijft deze productie nog altijd heel mooi om zien. Het perspectief van de steeds dieper wordende serre wordt weer gebruikt om de Graaf uit te vergroten. Don Basilio sluipt als een voyeur rond het gebouw. Cherubino mistrapt zich net niet op het dak van de serre. De trouw aan het libretto, ondanks modernere kostuums, zorgt ervoor dat de genialiteit van Mozart en Da Ponte in de verf gezet wordt in bijvoorbeeld het tweede bedrijf. Maar het belangrijkste is dat de inherente verhoudingen tussen de graaf en gravin en hun "onderdanen" behouden blijven, zoals hier het geval is.

De bezetting was behoorlijk homogeen en van een redelijk niveau. Paolo Szot heeft een aangenaam timbre en doseert zijn rol goed zodat hij nog voldoende stem overhoudt voor "Hai gia vinta la causa". Ook de Figaro van Tuomas Pursio zingt goed, maar zijn stem draagt soms onvoldoende. Hij is wel een zanger die heel vrij omgaat met de recitatieven en soms gewoon de tekst spreekt in plaats van hem te zingen. Angélique Noldus was daarentegen een zwakke Cherubino. Haar stemproductie "voelt" niet juist aan. Voor haar canzonetta zat haar stem echter iets beter.

Maar het waren de twee vrouwelijke hoofdrollen die de show stalen. Ainhoa Garmendia was een leuke Susanna, haar "Deh vieni" was ontroerend mooi. Maar de zangeres die de hoofdvogel afschoot, was de Zweedse Maria Bengtsson als de gravin. Bij "Dove sono" kon je een naald horen vallen en in haar openingsaria "Porgi amor" liet ze een ronde gebalde stem horen, met schitterend legato en een groots mezza voce. Tijdens de verkleedscène, slaagt ze er zelfs redelijk goed in om de stem van Garmendia na te doen. Omgekeerd was dat iets minder het geval. Ze was in alle geval voor mij de ontdekking van de avond. Ik kan enkel hopen dat de Vlaamse Opera haar een paar jaar kan vasthouden...

Publicatie: woensdag 12 december 2007 @ 18:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen