ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Schöpfung in het PSK

Les Arts Florissants en William Christie hebben net een nieuwe opname gemaakt van Die Schöpfung. Daarmee waagt hij zich buiten zijn gebruikelijke Frans en ander barokrepertoire. De release van de CD wordt gecombineerd met een Europese toernee, zij het met een licht aangepaste bezetting dan op de CD.

Foto

William Christie dirigeert een heel kleurrijke uitvoering. In de ouverture "Die Vorstellung des Chaos" passeren zowat alle mogelijke orkestkleuren. De chaos wordt bijvoorbeeld uitgedrukt met ijskoude snerpende violen of explosies, gevolgd door schijnbare stilte en rust. Als het orkest "In vollem Glanze steiget jetzt die Sonne" inzet met een crescendo klinkt het haast Wagneriaans.

Op de CD zingt Sophie Karthäuser enkel Eva. In het PSK zingt ze ook Gabriel, net zoals ze een paar jaar geleden ook al eens gedaan heeft. Haar vertolking is op expressief vlak niet veel gewijzigd. Haar zilveren stem is misschien wat te licht om de trage vleugelslag van een adelaar te evoceren in "Auf starkem Fittiche schwinget sich der Adler stolz". Maar in de rest van haar grote aria geeft ze wel blijk van een heel mooie, homogene hoogte en kwinkeleert ze vlotjes doorheen de loopjes en coloraturen. De tenor Steve Davislim zong Uriel. Zijn stem heeft alle kwaliteiten van een Mozarttenor maar met toch wat donkere kleuren... een mooie afgeronde stem, een zuivere dictie en een verzorgde frasering.

Al de redenen waarom ik Dietrich Henschel een fantastische liedzanger vind, waren ook hoorbaar in zijn Raphael. Zijn tekstvertolking in de recitatieven is fenomenaal. Hij zingt als een vertellende Oud-Testamentische Evangelist en gebruikt daar nauwelijks zijn partituur voor. Maar hij had wel problemen met de lage tessituur van "Nun scheint in vollem Glanze der Himmel". Het was dan ook niet erg slim om het recitatief ervoor te eindigen met de lage optie... je zag zijn mond wel bewegen, maar er kwam geen geluid uit.

Het slotduet van Adam en Eva "Holde Gattin" was een mooie afsluiter. De crescendo inzet van Henschel was al indrukwekkend. Maar de manier waarop Karthäuser haar "Teurer Gatte" uit het niets liet verschijnen, was hemels.

Publicatie: zondag 9 december 2007 @ 20:41
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen