ti guarda dal Grande Inquisitor

Tosca in Luik

Toen ik Tosca de eerste keer in Luik zag, ging de meeste aandacht naar de bariton. Dat is al meer dan tien jaar geleden en de Scarpia was toen José Van Dam. In de productie die nu in Luik opgevoerd wordt, wordt ook uitgepakt met een "naam" voor Scarpia.

Ruggero Raimondi kan beschouwd worden als een van de belangrijke bassen van de afgelopen decennia. De rol van Scarpia is hem niet vreemd, maar zijn leeftijd is al te vaak pijnlijk merkbaar. Zijn stem vult weliswaar met gemak de volledige zaal en heeft zijn vibrato nog perfect onder controle. Maar zijn stem klinkt droog, hij zingt met weinig legato, hij foefelt zijn ontbrekende lage noten weg en neemt veel te vaak zijn toevlucht tot spreken in plaats van zingen. Wat ik ook vreemd vond, is dat hij heel vaak o's zingt in de plaats van a's... zodat je zaken hoort als "Vo, Tosca", of "la bello donno". Maar af en toe komt hij toch nog verrassend uit de hoek. Zijn geloofsbelijdenis "Ha piu forte sapore" was zo'n moment waarop hij plotseling toont dat hij af en toe nog mooi kan zingen. Maar die momenten zijn te zeldzaam. Halverwege het tweede bedrijf begint hij zelfs vermoeid te klinken. Hoe hij volgend seizoen Falstaff gaat doorstaan, is nog af te wachten.

De twee andere hoofdrollen waren meer dan degelijk bezet. De Koreaanse tenor Yonghoon Lee zong Cavaradossi. Zijn stem klinkt meestal lyrisch, met weinig spinto-kleuren maar wel met voldoende slagkracht voor de dramatische momenten. "E lucevan le stelle" was zijn beste moment, maar ook "Vittoria, vittoria" was redelijk opwindend. Het was echter vooral de Tosca van Monique McDonald die een ontdekking was. Haar stem gaat zelfs als mezza voce doorheen de dikke Puccini-orkestratie. Daarenboven zet ze een volledig uitgewerkte Tosca neer. Haar aandacht voor de tekst maakt van haar duet met Cavaradossi in het eerste bedrijf een plezier om naar te luisteren. Haar "Vissi d'arte" is voor sommigen misschien wat te tranerig, maar ik vond het wel kunnen. En het goede nieuws is, dat ze later op het seizoen nog eens terugkomt om Elisabetta te zingen. Ik heb zelfs een vermoeden dat Verdi haar beter zal liggen dan Puccini.

Over de regie valt weinig uitzonderlijks te zeggen. Claire Servais heeft een bijna librettogetrouwe enscenering gemaakt. De decors worden wel elk bedrijf wat abstracter. De ombouw tussen de bedrijven zorgt er voor dat de voorstelling met twee pauzes uitgevoerd wordt.

Publicatie: woensdag 21 november 2007 @ 21:57
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
4 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen