ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Koch in de Munt

De "muzikale ontmoetingen" in de Munt op vrijdagmiddag hebben soms interessante concerten, net zoals de lunchconcerten van de Vlaamse Opera trouwens. Het enige probleem is dat die vooral gericht zijn op de niet-werkende medemens. Maar dankzij de brugdag na het Feest van de Dynastie, kon ik vandaag toch het liedrecital van Sophie Koch, die momenteel Charlotte aan het repeteren is, en Inge Spinette horen in de foyer van de Munt.

Ze begon in haar eigen taal met La courte paille. Het eerste wat bij Sophie Koch opvalt, is haar fantastisch timbre van donkere houtkleuren als van een fagot. Zo was het derde lied van Poulencs liedcyclus, La Reine de coeur, mooi teruggehouden gezongen... alleen spijtig dat het einde verknoeid werd door een rinkelende GSM. Op dezelfde manier kwam de cyclus aan zijn einde toen dezelfde (!) GSM een tweede keer afging. Toen hij een halve minuut later voor de derde keer piepte, zette Peter De Caluwe de eigenares van dat ding uit de zaal. Maar de Munt-foyer zelf produceert anders ook de nodige storende geluiden via de regelmatig aan- en afslaande ijskasten van de bar. Die zouden ze tijdens zo'n recital toch wel kunnen uitzetten; op een anderhalf uur is de champagne niet opgewarmd.

Maar terug naar Sophie Koch. Het tweede werk op het programma was Ravels Shéhérazade. Het tweede wat bij Sophie Koch opvalt, is dat het liedgenre niet haar natuurlijke wereld is. Terwijl Inge Spinette een meer dan verdienstelijke poging doet om het orkest te evoceren, zingt Sophie Koch alsof ze in het PSK staat... waar ze Shéhérazade een paar jaar geleden effectief gezongen heeft. Maar de foyer is toch een andere dimensie, waar rekening mee gehouden moet worden.

Het tweede deel van het recital bestond uit Schumann en Schubert, en dat beviel nog minder. Wat Schumann betreft, had ze een aantal liederen uit Myrthen gekozen, die ze een paar jaar geleden ook op CD gezet heeft. Ik had vooral problemen met de tempokeuzes voor de eerste liederen. In Widmung staat af en toe wel een ritardando voorgeschreven, maar dat wordt zo overdreven dat het "schleppend" wordt. Op dezelfde manier werd Der Nussbaum ook ontdaan van elke spankracht. Die Lotosblume was dan weer wel mooi. En met Aus den 'Hebraischen Gesängen' speelt ze voluit haar donkere stemkleuren uit, met een stem die goed bij Brahms zou passen. Ik begrijp haar keuze om het "mannenlied" Talismane te zingen ook niet. Op zich is het geen probleem dat een vrouw het lied zingt, tenminste als het niet stentoriaans gebruld wordt, zoals Sophie Koch deed.

Het recital eindigde met drie Goethe-liederen van Schubert, maar met weinig interpretatief doorzicht. Het extatische van Ganymed was totaal afwezig. Gretchen am Spinnrade moet meticuleus opgebouwd worden, maar ze zat al zo snel aan haar climax, dat ze voor het échte hoogtepunt van "sein Kuss" geen kant meer uitkon. Der Musensohn was wel een mooie afsluiter, waarbij ze toch meer aandacht aan de tekst schonk.

In zijn geheel was het een teleurstellend recital... en dat terwijl ze met die schitterende stem zoveel meer zou kunnen doen.

Publicatie: vrijdag 16 november 2007 @ 19:20
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen