ti guarda dal Grande Inquisitor

Adventscantates in deSingel

Bach schreef drie cantates voor de eerste zondag van de Advent. Het idee om die drie cantates tijdens één concert uit te voeren, lijkt op papier misschien wel een goed idee omwille van de thematische eenheid... maar het leidt niet meteen tot het meest boeiende concert.

De drie cantates (BWV 61, 62 en 36) vertrekken allemaal vanuit het luthers adventslied "Nun komm, der Heiden Heiland". Het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe voegden daar ook nog twee motetten aan toe op dezelfde liedtekst, respectievelijk van Heinrich Schütz en ene Samuel Scheidt. En alsof dat nog niet genoeg was, begonnen ze met de cantate Wie schön leuchtet der Morgenstern (BWV 1). Deze cantate werd geschreven voor het Feest van Maria Boodschap, wat niet rechtstreeks iets met de advent te maken heeft, maar wel verbonden is met de advent omwille van de eerste aankondiging van Christus.

Het openingskoraal van BWV 1 begon nogal rommelig en ook de rest van de cantate was vooral slaapverwekkend. De solisten stonden gewoon mee in het twaalfkoppige koor. De sopraan Dorothee Mields en de tenor Jan Kobow bleven in hun respectievelijke aria emotioneel nog op de achtergrond. Het slotkoraal "Wie bin ich doch so herzlich froh" gaf duidelijk weer waarom deze muziek eigenlijk niet thuishoort in een droge concertzaal en soms toch de lange nagalmtijd van een kerk nodig heeft. Ik was dan ook blij toen nadien Scheidts motet Nun komm, der Heyden Heyland voor een aangename afwisseling zorgde... enkel acht stemmen, enkel begeleid door het orgel, slechts drie minuten lang, maar zo simpel, zo mooi.

Voor de eerste adventscantate, Nun komm, der Heiden Heiland (BWV 61), gingen ze op het gevonden elan door. Jan Kobow was in het recitatief "Der Heiland ist gekommen" en de aria "Komm, Jesu, komm" nu wel emotioneel betrokken. Dorothee Mields volgde en ook haar aria "Öffne dich, mein ganzes Herze" werd subtiel vertolkt met een hemels 'O wie selig werd ich sein'. Ondertussen had Peter Kooij al even in de huid van Christus mogen kruipen toen hij met "Siehe, ich stehe vor der Tür und klopfe an" vocaal op de deur klopte, daarbij ondersteund door grappige pizzicati in het orkest.

Het tweede deel van het concert verliep gelijkaardig, met twee cantates - Schwingt euch freudig empor (BWV 36) en Nun komm der Heiden Heiland (BWV 62) - gescheiden door het motet van Schütz. Elk onderdeel op zich heeft onmiskenbare kwaliteiten. Maar als geheel bleef het onvermijdelijk teveel binnen dezelfde sfeer hangen.

Publicatie: donderdag 15 november 2007 @ 21:19
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen