ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in Amsterdam

Terwijl in Parijs de Bastille en Garnier al bijna een week gesloten waren wegens stakingsacties van de techniekers, werd voor de première van Lucia di Lammermoor in Amsterdam afgelopen donderdag een "publieksvriendelijk actie" aangekondigd. Geen betogingen, geen spandoeken, geen speech voor de voorstelling, maar enkel een postkaart die bij de ticketcontrole uitgedeeld werd met de eis dat het personeel een CAO wil.

De voorstelling van Lucia di Lammermoor verliep even gematigd. Monique Wagemakers ziet Lucia als een puber die heen en weer geslingerd wordt tussen droom, realiteit en nachtmerrie en uiteindelijk flipt. In het magazine van de Nederlandse Opera, Odeon 67 (PDF, 3.7MB), geeft ze trouwens een interessante psychologische analyse van alle karakters, die ik best kan volgen. Het probleem is dat van al die ideeën weinig terug te vinden is in haar uiteindelijke enscenering. Lucia's obsessie voor bloed komt daarentegen wel aan bod. We zien haar een zwaard door Arturo's borst drijven en met datzelfde zwaard snijdt ze tijdens haar waanzinscène ook nog eens haar polsen over.

Mariola Cantarero zong Lucia vooral als een puur belcanto-rol. Na bijvoorbeeld de Lucia van Natalie Dessay is het allemaal nogal braaf. Enrico werd gezongen door Tassis Christoyannis, een jaar geleden was hij een van de drie Germonts in de Munt. In overeenstemming met Wagemakers' visie over de rol is hij een zwakke figuur, die bijna Lucia smeekt om met Arturo te trouwen. De ontdekking van de avond was Ismael Jordi die een schitterende lyrische Edgardo zong.

Publicatie: zondag 4 november 2007 @ 15:05
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen