ti guarda dal Grande Inquisitor

La serva padrona in Brussel

Terwijl in Luik drie onbekende intermezzo's op de affiche staan, pakt bozar uit met het bekendste intermezzo van allemaal, La serva padrona van Pergolesi. Het eerste deel van de avond werd opgevuld met barokke klavecimbelconcerto's, uitgevoerd door Anima Eterna in een minimale bezetting (slechts vijf strijkers) en met Jos van Immerseel en Anne Galowich aan de twee klavcimbels.

Ik denk dat het de eerste keer is dat bozar een voorstelling programmeert in het Parktheater. Het was in alle geval de eerste keer dat ik er kwam. Dat theater wordt tegenwoordig bijna uitsluitend gebruikt voor Franstalig toneel. Maar in de 19de eeuw werden daar wel operettes van Offenbach en consoorten opgevoerd. Het is een kleine zaal met pakweg 500 plaatsen, waarvan de helft parterre. Met zijn vier balkons lijkt het wel een miniatuurversie van de Munt. Ook akoestisch is het een mooie zaal en het is daarom spijtig dat deze zaal niet meer voor dit soort producties gebruikt wordt. Ook voor liedrecitals lijkt ze me uitermate geschikt. Enkel de beenruimte mag wat meer zijn...

Voor La serva padrona zat het orkest achteraan op het podium zodat het voorste deel vrij was voor de enscenering van Hinrich Horstkotte, die ook de stomme rol van Vespone speelde. De regie was soms wel grappig, alleen sleurde hij er vaak niets terzake doende zaken bij. Het is bijvoorbeeld totaal overbodig dat hij achteraan de clown uithangt, terwijl vooraan Serpina en Uberto een duet zingen. Ook het slot was veel te overladen. Het was alsof hij nog een handvol irrelevante grappen overhad en dat hij die dan maar allemaal in de laatst vijf minuten probeerde te proppen.

Thomas E. Bauer zong de rol van Uberto. In zijn eerste aria "Sempre in contrasti" zat zijn vibrato nog wat los, maar later kreeg hij hem wel onder controle. Voor de rest was hij een goed klinkende Uberto, zij het dat zijn lage noten weinig massa hebben en dat hij op theatraal vlak soms overdrijft. Roberta Invernizzi vond ik daarentegen op alle vlak een schitterende Serpina, zonder te overdrijven geacteerd en met een stem die verrassend vol en warm klonk voor een barokspecialiste. Vooral haar sprankelende aria "Stizzoso, mio stizzoso" zong ze met veel expressieve kleuren. Ik denk dat ze ook een fantastische Susanna zou kunnen zijn en ik kan me haar zelfs als liedzangeres voorstellen... mocht ze ooit ambities hebben buiten het Italiaanse barokrepertoire.

Publicatie: zondag 28 oktober 2007 @ 10:57
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen