ti guarda dal Grande Inquisitor

Nabucco in Luik

De nieuwe intendant van de Waalse Opera, Stefano Mazzonis di Pralafera, begon zijn eerste seizoen met Nabucco, in een productie die hij meegebracht heeft van zijn vorige job in Bologna. Paolo Arrivabeni dirigeerde voor de eerste keer in Luik.

Deze enscenering is van de Japanse regisseur Yoshi Oida. Sommigen herinneren zich misschien zijn sobere enscenering van Curlew River die in 1999 in de Hallen van Schaarbeek door de Munt geprogrammeerd werd. Zijn Nabucco is ook heel sober gehouden... net zoals voor Aida zijn Verona-toestanden helemaal niet nodig. Het scènebeeld is heel eenvoudig met enkel een houten verhoog als podium. Daarachter staan vier brede trappen die als tribune voor het koor dienen. Rechtsboven hangt een plaat van ongeveer één vierkante meter, waarop af en toe beelden geprojecteerd worden, vooral van ogen.

Dat houten podium doet Japans aan, net zoals de kostuums. De hoofdrolspelers dragen lange kimono-achtige kostuums. Het koor is gekleed in eenvoudige tunieken. Het onderscheid tussen Hebreeërs en Assyriërs wordt duidelijk gemaakt door een blauwe respectievelijke rode kleur, die voorkomt in bijvoorbeeld de randen van de kostuums, sjaaltjes of zelfs de pruiken. Acht dansers zorgen voor een choreografische ondersteuning. Maar ook dit is heel eenvoudig gehouden.

Er is een dubbele bezetting voorzien, waarvan ik de eerste bezetting hoorde. De stem van Mark Rucker klinkt een maatje te klein voor de rol van Nabucco. Maar dat neemt niet weg dat zijn stem een mooi timbre heeft en dat hij ook interpretatief een degelijke Nabucco neerzet, met onder andere zijn ontroerend gebed "Dio di Giuda". Maar om zijn royale uitstraling wat te vergroten, had ik graag af en toe iets meer volume gehoord.

Susan Neves ontbreekt het daarentegen niet aan volume. Afgelopen zomer heeft ze Leonora gezongen in Orange, en daarin vond ik haar - afgaand op de tv-uitzending - heel teleurstellend. Maar als Abigaille stond haar stem er wel. Haar Italiaans is soms wel wat slordig en haar coloraturen zijn soms wazig, maar haar grote scène in het tweede bedrijf was heel boeiend. Nadat ze het perkament gevonden heeft, waaruit blijkt dat ze een geadpoteerde slavin is en niet de dochter van Nabucco, reageert ze uiteraard furieus met "Ben io t'invenni". Maar voor de aria "Anch'io dischiuso un giorno" verandert ze totaal van karakter en wordt ze een gekwetste vrouw. De cabaletta "Salgo già del trono aurato" zat weer vol vuur. Al die tijd worden al die hoge do's en octaafsprongen ook correct uitgevoerd, waarbij ze ook het gebruik van haar borstregister niet schuwt. Het was dan ook een verrassing toen na de pauze (vermoedelijk) di Pralafera op het podium kwam om te melden dat ze "souffrante" was. Maar ook de twee laatste bedrijven verliepen zonder grote problemen.

Paata Burchuladze zong Zaccaria met zijn gekende orgelklank. Zijn vibrato begint wel stilaan storend te worden. Maar als hij zijn gigantische stem terugschroeft om op een intieme manier zijn gebed "Tu sul labbro" te zingen, klinkt dat heel indrukwekkend. Ook de kleinere rollen waren goed bezet. Eufemia Tufano kan misschien iets meer charme gebruiken voor Fenena. Maar ik was vooral aangenaam verrast door de elegante stem van de Koreaanse tenor Sebastian Na, die ik wel wil terughoren in een iets substantiëlere rol dan Ismaele.

Als deze voorstelling het visitekaartje is van Stefano Mazzonis di Pralafera, dan kan het een interessant Luiks seizoen worden. Met de nieuwe intendant zijn er trouwens nog een paar wijzigingen. Zo is het programmaboek serieus verdund. Er zit geen libretto meer in, en ook de achtergrondteksten zijn gereduceerd tot een paar pagina's. Maar daar staat tegenover dat de prijs ook verminderd is... tot de ronde som van 0 euro. In het programmaboekje zat ook een blaadje met de mededeling dat heel het seizoen opgedragen wordt aan de nagedachtenis van Luciano Pavarotti... vermoedelijk omwille van zijn jarenlange verbondenheid met het Luikse operahuis... ahum.

Publicatie: woensdag 26 september 2007 @ 16:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking