ti guarda dal Grande Inquisitor

L'elisir d'amore in Parijs

Laurent Pelly heeft in Parijs zijn strepen al verdiend met vooral een reeks producties in Le Châtelet. Vorig jaar voerde hij de regie van L'elisir d'amore in de Opéra National, een productie die nu al hernomen wordt.

Foto

Zoals verwacht kon worden, is ook dit weer een zeer geslaagde productie. Hij laat de actie spelen op het Italiaanse platteland in de jaren '50. De decors van Chantal Thomas doen me vaag denken aan films van Fellini. Voor het eerste bedrijf heeft hij een piramide gebouwd met strobalen. Het tweede bedrijf speelt zich af op een plein met een trattoria, waar de lokale jeugd rondrijdt op fietsen en vespa's.

Laurent Pelly's regie is grappig zonder ooit vulgair, plat of slapstick te worden. De pompeuze Belcore is nog de meest karikaturale figuur. Zelfs de charlatan Dulcamara is nooit grotesk nadat hij met zijn oude vrachtwagen het plein komt opgereden. Grappige momenten zijn bijvoorbeeld als Nemorino, na zijn tweede fles "elixir", met een tractor zwalpend tegen de strobalen tot stilstand komt... of als tijdens Dulcamara's aria onverwachts een klein wit hondje over het podium stormt.

Dmitry Korchak zong Nemorino. Initieel vond ik hem geen aangenaam stemgeluid hebben, maar dat beterde naarmate de avond vorderde, ofwel geraakte ik eraan gewend. Hij kan in allegeval wel iets meer Italiaanse zon in zijn stem gebruiken. Maar dat neemt niet weg dat hij de rol stijlvol zong en met veel overtuiging speelde. Zijn romanza "Una furtiva lagrima" was een versie die ik niet kende. Het leek me een typische belcantoversie met meer noten dan ik gewoon ben te horen en met verschillende versieringen.

Ik was aangenaam verrast door Désirée Rancatore. Haar Brusselse Folleville had indertijd weinig indruk op me gemaakt, maar Adina stelt geen enkel probleem, met onder andere mooie en volle hoge noten in haar duet met Nemorino. Haar acteerstijl was op het randje van het overdrevene, maar om de laatste rij van de Bastille te bereiken vond ze dat misschien nodig.

Laurent Naouri was een schitterende Belcore. Zijn gevoel voor komische timing in bijvoorbeeld "Come Paride vezzoso" was perfect. Dankzij zijn talloze Falstaffen is Ambrogio Maestri thuis in het komische repertoire. Hij zong met het mooist verstaanbare Italiaans en zelfs in Dulcamara's ratel-aria "Udite, udite, o rustici" zingt hij alle woorden met voorbeeldige articulatie.

Ik kan me voorstellen dat deze productie nog lang kan meegaan en nog voor veel leuke avonden in Parijs kan zorgen...

Publicatie: woensdag 19 september 2007 @ 13:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen