ti guarda dal Grande Inquisitor

La Damnation de Faust in Gent

De Vlaamse Opera is haar seizoen begonnen met Berlioz' La Damnation de Faust... in een concertante uitvoering waarbij je geen moment spijt hebt dat een mogelijke enscenering ontbreekt.

Een belangrijke pijler voor het succes was de dirigent Paolo Carignani. Hij ontleedde de kleurrijke partituur in al zijn details en slaagde erin om het orkest van de Vlaamse Opera nog eens schitterend te laten musiceren. Ook het (uitgebreid) koor presteert voortreffelijk met een prachtig slotkoor, waarbij ook het kinderkoor optreedt.

Als Philippe Rouillon op het einde van de hellenrit een fenomenale "Je suis vainqueur!" zingt, vat dat zijn prestatie goed samen. Het is ondertussen weer al een hele tijd geleden dat hij de Hoffmann-duivels gezongen heeft voor de Vlaamse Opera, maar ook als Méphistophélès is hij een sterke vertolker die met zijn idiomatische vertolking elke scène domineert. In het begin bleef hij nog wat op de achtergrond. Maar in bijvoorbeeld zijn serenade "Voice des roses" maakte hij contact met het publiek, al is het maar door kleine bewegingen te maken die zijn woorden onderstrepen.

In het eerste deel van de opera, vreesde ik dat de stem van Eric Cutler te klein zou zijn voor bijvoorbeeld "Nature immense". Maar dat was maar een tijdelijke vrees. Heel snel bloeide zijn stem open en zong hij Faust met heel mooi en perfect verstaanbaar Frans. In het duet met Marguerite schakelde hij af en toe over op zijn lichter kopregister, wat op zich mooi klinkt, maar niet echt geïntegreerd is in zijn stem.

Stephanie Houtzeel was spijtig genoeg een zwakke Marguerite. Haar Frans klinkt redelijk juist, maar is moeilijk verstaanbaar. Ze maakt van Marguerite van meet af aan een dramatische partij. Bij "Autrefois un roi de Thulé" had ik bijvoorbeeld nooit het idee dat ze die ballade zingt voor dat ze naar bed gaat. Ook "D'amour, l'ardente flamme" wordt volledig op eenzelfde expressieve (luide) toon gezongen, waardoor alle poëzie en nuances verdwenen.

Ik vond het een sterke seizoensopener... en het had nog mooier kunnen geweest zijn als het tamme Gentse publiek wat meer respons zou getoond hebben.

Publicatie: vrijdag 14 september 2007 @ 16:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen