ti guarda dal Grande Inquisitor

Meerstemmige Schubertliederen in Schwarzenberg

Een van de voordelen van de Schubertiade is dat hier verschillende topzangers samenkomen, waardoor het relatief eenvoudig is om ook een avond met kwartetten en duetten te programmeren.

Diana Damrau en Angelika Kirchschlager hadden eerder deze week al hun solo-liedrecital gegeven. Ian Bostridge heeft ook al twee recitals gegeven, waarvoor ik uiteraard gepast heb. Maar als hij vastgekluisterd staat aan een pupiter en gedwongen wordt om rekening te houden met de smaak van andere zangers, dan valt hij wel te genieten. Christopher Maltman zal morgen nog Winterreise zingen. Deze vier zangers werden aan de piano begeleid door Julius Drake.

Foto

Het ijs werd meteen gebroken met het eerste kwartet Hymne an den Unendlichen toen Damrau bij de inzet volledig de mist inging, de slappe lach kreeg en daarbij ook Kirchschlager aanstak. Thomas Quasthoff deed daar dan nog een schepje bovenop door vanaf zijn gebruikelijke balkonplaats een luid "bravo" de zaal in te brullen... De tweede poging verliep zonder problemen.

Het eerste duet was er eigenlijk geen, want de Ossianballade Cronnan kan ook solistisch uitgevoerd worden. Het grootste deel werd door Ian Bostridge gezongen. Maar de twee tussenkomsten van Vinvela werden door Diana Damrau van achter de houten wand gezongen, wat een mooi effect was. Zonder onderbreking zongen ze daarna het "echte" duet Selma und Selmar wat qua sfeer perfect aansluit bij Cronnan.

Eine altschottische Ballade was nog zo'n tot duet omgewerkt lied. Dit lied is beter bekend in de Loewe-versie als Edward. Schuberts versie is in vergelijking nogal saai en sluit minder goed aan bij de tekst van het afschuwwekkend verhaal. Maar door de rollen van Edward en zijn moeder respectievelijk door Maltman en Kirchschlager te laten zingen, ontstaat meteen een theatrale dynamiek die het geheel boeiend maakte.

Wat de sopraan-tenor-duetten betreft, mocht ook Licht und Liebe niet ontbreken. Het is een briljant duet waarvan de melodie, die eerst door de tenor gezongen wordt en na het sopraantussenstuk als duet terugkeert op het einde, onmogelijk nog uit je hoofd te krijgen is. Damrau en Bostridge zongen ook Mignon und der Harfner. Dit lied is uiteraard vooral bekend in de sopraanversie Nur wer die Sehnsucht kennt. Maar in "Wilhelm Meisters Lehrjahre" is dit een duet van Mignon en de Harfner en dus sluit deze duetversie beter aan bij het origineel van Goethe en is minstens even mooi - en misschien zelfs nog mooier - dan de sopraanversie. Gewoonweg hemelse muziek.

In vergelijking met de duetten, vond ik de kwartetten iets minder interessant. Maar desalniettemin heeft Schubert ook in dat genre pareltjes gecomponeerd... Des Tages Weihe of Gebet bijvoorbeeld. Der Tanz zorgde voor een opgewekte noot tussendoor.

Voor het bisnummer riep Julius Drake Justus Zeyen uit de zaal, omdat ze een kwartet voorbereid hadden met vierhandige piano-begeleiding. Dat is nog zo'n voordeel van dit Schubertfeest... er loopt altijd wel ergens een extra pianist rond.

Publicatie: vrijdag 7 september 2007 @ 14:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen