ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in Schwarzenberg

Het liedrecital van Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch bestond bijna volledig uit onbekende liederen. Als er iemand is die onbekend repertoire verkocht kan krijgen, dan is het de altijd even charmante Kirchschlager wel.

Het eerste deel bestond uit liederen van Mendelssohn, allemaal op teksten van Eichendorff, en van Franz Liszt. Het interessante aan haar keuze was dat er verschillende liederen waren, waarvan de gedichten bekend zijn dankzij meer bekende liederen van andere componisten. Tegelijkertijd werd het daardoor ook duidelijker waarom die andere versies veel bekender zijn...

Ze begon bijvoorbeeld met Es weiß und rät es doch keiner. Het is dezelfde tekst als Die Stille uit de Eichendorff-Liederkreis. Maar Schumanns lied heeft veel meer sfeer, terwijl Mendelssohn het veel dramatischer maakt. Im Rhein, im schönen Strome schildert Liszt andere beelden dan Schumann in Im Rhein, im heiligen Strome. Bij Liszt hoor je vooral het kabbelend water van de Rijn, terwijl Schumann meteen de Keulse dom in het vizier neemt, waarna hij uiteindelijk inzoomt naar het schilderij waarin de "Dichter" zijn geliefde herkent. Liszt beschrijft weliswaar mooi dat schilderij, maar er valt veel minder tussen de regels te lezen. Liszts versie van Es war ein König in Thule is ook geen partij voor die van Schubert. Verder was er ook nog zijn Die stille Wasserrose... iets beter bekend als Die stille Lotusblume van Clara Schumann.

Angelika Kirchschlager zong deze liederen met haar gebruikelijke inleving en tekstzuivere dictie. Heel mooi waren bijvoorbeeld Mendelssohn Pagenlied en Nachtlied. Soms klinkt ze wel iets minder natuurlijk en iets meer gecontroleerd dan een paar jaar geleden. Maar het laatste Lisztlied, O lieb, so lang du lieben kannst, zong ze met een schitterende mix van "Schmerz" en Weense flair.

Na de pauze ging de voorstelling van nieuw repertoire verder met Dvoraks Opus 83. Deze acht Liefdesliederen, die ze trouwens in de Duitse vertaling zong, bevielen me meer dan de Lisztliederen voor de pauze. Als extraatje vulde ze dit nog aan met Laßt mich allein. Brahms' Zigeunerlieder worden ook zo goed als nooit uitgevoerd, maar in tegenstelling tot de rest van het recital, maken ze wel deel uit van het collectief onderbewustzijn van alle liederfanaten. Het is in deze liederen dat Angelika Kirchschlager volledig in haar element kwam, met bijvoorbeeld een onvergetelijke Brauner Bursche führt zum Tanze of Röslein dreie in der Reihe blüh'n so rot.

Het was weer een avond waarbij de Angelika-Kauffmann-Saal spreekwoordelijk afgebroken werd, wat dan ook beloond werd met nog drie bisnummers... waaronder het onvermijdelijke Es muß ein Wunderbares sein, en traditioneel een Wiegenlied om echt af te sluiten.

Publicatie: woensdag 5 september 2007 @ 14:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen