ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in Schwarzenberg

Die schöne Magelone van Johannes Brahms blijkt stilaan een vast gegeven te worden op de Schubertiade. Dit jaar was het Thomas Quasthoff die de "Romanzen" uit de epische liefdesgeschiedenis van Graaf Peter en de mooie Magelone mocht zingen.

Voor een goed begrip van het verhaal zijn ook de prozateksten van Ludwig Tieck nodig. Die werden voorgedragen, voorgelezen en geïnterpreteerd door de acteur Christoph Bantzer. Justus Zeyen was weer de pianist van dienst.

Dit was nu de derde keer dat ik Die schöne Magelone live hoorde in Schwarzenberg en ik ben nog altijd niet helemaal overtuigd van de noodzaak om dit op te voeren. Het is weliswaar een gevarieerde reeks liederen, met een aantal mooie liederen zoals het slotlied Treue Liebe dauert lange, maar in zijn geheel zeggen ze me nog altijd weinig. Het duurde ook een hele tijd voor ik echt in het verhaal kwam... misschien omdat Quasthoff in het begin een paar onverwachte slippertjes maakte, zoals niet helemaal correcte inzetten of struikelende woorden alsof hij de liederen voor de eerste keer zong. Anderzijds was het ook niet bevorderlijk voor de concentratie dat een vrouw op een paar meter van mij luidruchtig zat te slapen.

Pas toen Quasthoff het slaaplied Ruhe, Süßliebchen ongelooflijk zacht gezongen had, begon het interessant te worden. Daarna volgde een heroïsche So tönet denn, schäumende Wellen als Graaf Peter vecht tegen de zee. Het lied van Magelone, Wie schnell verschwindet so Licht als Glanz, werd dan weer met weke klanken vertolkt. Bij het lied van Sulima, Geliebter, wo zaudert, moest ik denken aan Pedrillo's aria uit Die Entführung aus dem Serail die een gelijkaardige functie heeft. Na het eind-goed-al-goed van Treue Liebe dauert lange brak de ovatie los...

Publicatie: zaterdag 1 september 2007 @ 9:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen