ti guarda dal Grande Inquisitor

Matthias Goerne in Schwarzenberg

In het recital van Matthias Goerne en Alexander Schmalcz werden de platgetreden paden even verlaten.

In het eerste deel zong Goerne, in het Russisch, Shostakovitch' Michelangelo-suite. Zijn donker timbre, wat soms basachtig klinkt, is uitermate geschikt voor deze liedcyclus. Hij laat zijn stem met veel legato volop stromen met zijn typisch belang dat hij hecht aan het produceren van een mooie klank. In vergelijking met bijvoorbeeld Robert Holl blijft zijn vertolking nog oppervlakkig.

Na de pauze zong hij Beethovens Gellert-Lieder (Opus 48). Gelukkig zong hij telkens enkel maar de eerste strofe van elk lied, anders zouden al die strofische liederen heel snel gaan vervelen. Enkel het laatste lied Bußlied had Beethoven volledig uitgecomponeerd. Daarna kwamen nog Mahlers Kindertotenlieder. Matthias Goerne zingt blijkbaar niet graag bisnummers, maar na lang aandringen zong hij toch nog Urlicht... waarmee een mooi gezongen liedrecital eindigde, een liedrecital dat me - vooral omwille van de programmakeuze, weinig kon begeesteren.

Matthias Goerne kwam trouwens mankend het podium op. Hij heeft blijkbaar iets aan zijn linkervoet, aangezien hij geen schoen aan zijn linkervoet aanhad.

Publicatie: dinsdag 28 augustus 2007 @ 9:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking