ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in Schwarzenberg

Dit jaar zal Thomas Quasthoff een hoofdrol spelen tijdens de Schubertiade Schwarzenberg. Hij zal niet minder dan drie liedrecitals zingen, waarvan één duo-recital met Michael Schade. Maar de volledige tweede week zal hij ook een "Meisterkurs" geven.

Zijn openingsrecital met Justus Zeyen aan de piano bestond uit zijn gekend repertoire van Schubert en Schumann en tussenin Mussorgsky als nieuwigheid. Drie van de vier Schubertliederen waren bekende Goethe-liederen zoals Der Sänger en An Schwager Kronos. Auf dem See was een vreemde keuze qua tessituur, die hoger leek dan normaal.

Mussorgsky's Liederen en dansen van de dood is een nieuwe toevoeging aan zijn repertoire. Het enige bezwaar dat ik hierbij had, is dat hij ze in een Duitse vertaling zong. In een lange uitleg, gekruid met een anekdote over de opnames van Shostakovitch 14de symfonie, vertelde hij dat zijn Russisch te slecht was en dat hij daarom beslist had om het in het Duits te zingen. Aan de ene kant is dat spijtig omdat daardoor de typische Russische kleuren van de taal verloren gaan. Als het op kleuren aankomt, beschikt Quasthoff uiteraard over een heel arsenaal waarmee hij dit allemaal kan compenseren. Het voordeel is wel dat het Duits een stuk eenvoudiger te begrijpen is en worden alle nuances van de dood die rondsluipt en overal levens plukt veel duidelijker. Ik blijf hierover een dubbel gevoel hebben, maar zijn vertolking is wel meeslepend.

Even aangrijpend was zijn klassieke vertolking van Schumanns Belsazar, waarbij zijn uitroep "Ich bin der König von Babylon" mijn nekhaar weer liet rechtstaan. De Heine-Liederkreis (Opus 24) sloot het recital af... gevolgd door nog drie bisnummers. Ik had verwacht dat hij ook Mussorgsky's "Floh-lied" nog eens zou zingen, maar hij bleef bij Schumann (Freisinn) en Schubert (Die Forelle en Ungeduld).

Publicatie: zondag 26 augustus 2007 @ 8:28
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen