ti guarda dal Grande Inquisitor

Salzburg - Benvenuto Cellini

Vrijdag ging de laatste van vier nieuwe producties in première in het Großes Festspielhaus... Berlioz' Benvenuto Cellini. Voor de rest van de Salzburger Festspiele wordt uit de Mozartproducties van vorig jaar geput.

FotoEr is afgelopen week nogal een en ander te doen geweest over de afzeggingen van bepaalde zangers. Na afzeggingen van Rolando Villazon en Elina Garanca was vooral de afzegging van Anna Netrebko voor het Stabat Mater van Pergolesi de spreekwoordelijke druppel die allerlei reacties op gang bracht in de Oostenrijkse pers over het sterrendom. Garanca en Netrebko werden voor dit concert vervangen door Andreas Scholl en Christine Schäfer. Ik denk dat deze twee zangers in dit repertoire stukken interessanter zijn, maar vermoedelijk denken degenen die een paar honderd euro betaald hebben voor Netrebko daar anders over...

De twee sterren uit de bezetting van Benvenuto Cellini hadden ook reeds afgezegd. Neil Shicoff zou de titelpartij zingen. Maar nadat hij een paar maanden geleden naast het intendantschap van de Wiener Staatsoper gegrepen had, vond hij het nodig om alles af te zeggen om een en ander te verwerken. Vesselina Kasarova had een iets aanvaardbaarder excuus, aangezien ze tijdens een voorstelling in München gevallen was en daarbij haar voet gekwetst had.

De invaller voor de rol van Ascanio was Kate Aldrich en samen met de andere vrouwelijke rol, Maija Kovalevska als Teresa, blijken zij de sterkste troeven te zijn van de voorstelling. Burkhard Fritz was een platte Benvenuto Cellini. Laurent Naouri (Fieramosca) wordt vooral geprezen omwille van het feit dat hij de enigste zanger is waaraan je kon horen dat het een Franse opera was. Valery Gergiev mocht deze keer het boegeroep incasseren, omwille van zijn onverfijnde pletwals-taktiek in de orkestbak.

Om een of andere vreemde reden leek het Salzburg-publiek wel gecharmeerd te zijn van de productie van Philipp Stölzl. Hij is vooral bekend van zijn videoclips met Madonna, Ramstein en andere... euh... groten uit de "U-Musik". Zijn nietszeggende regie werd gemaskeerd door spektakel - naar verluidt waren het zowat de duurste decors die ze in Salzburg ooit gebouwd hebben - en allerlei verwijzingen naar films zoals Batman, Star Wars, Metropolis of Walt Disney. Blijkbaar is een publiek minder kritisch voor opera's die ze niet kennen.

Recensies:

Publicatie: zondag 12 augustus 2007 @ 13:04
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen