ti guarda dal Grande Inquisitor

Der fliegende Holländer in München

Mijn laatste opera in München was Der fliegende Holländer met Adam Fischer in de orkestbak en met de recente productie van Peter Konwitschny.

Ook in deze voorstelling waren er een paar vervangingen. Dat de rol van Daland gezongen werd door Matti Salminen in plaats van Kurt Moll lag voor de hand, aangezien Kurt Moll vorig seizoen afscheid genomen heeft van de scène. Salminen vierde onlangs nog zijn zestigste verjaardag in Savonlinna. Voor een bas is dat nog niet zo oud, maar de leeftijd is toch al te merken. Zijn stem is nog altijd indrukwekkend, maar het legato is niet meer perfect en hij klinkt daardoor soms wat blafferig. Maar hij is nog altijd een zeer impressionante verschijning.

De andere vervanging was in de rol van Erik. Oorspronkelijk zou Klaus Florian Vogt deze rol zingen. Maar hij werd door Katharina Wagner opgeëist om in Bayreuth Stolzing te komen zingen, nadat ze tot "onoverkomelijke artistieke meningsverschillen" met Robert Dean Smith was gekomen. Erik werd in München dan door Kurt Streit vertolkt. Hij was een redelijke vervanging, zij het met wat problematische hoge noten.

FotoNet zoals twee seizoenen geleden in de Munt zong Anja Kampe de rol van Senta. Ze is een sterke zelfbewuste Senta, die met haar ballade "Traft ihr das Schiff" de andere meisjes zelfs terroriseert. Voor haar opoffering op het einde van de opera had Konwitschny een unieke oplossing bedacht... waarover later meer.

FotoDe naam van Juha Uusitalo had ik wel al in allerlei recensies op een positieve manier zien opduiken, maar nu was het de eerste keer dat ik hem hoorde. Hij is een goede Holländer van het lyrische type. Ik heb de indruk dat zijn stem dichter bij die van een bariton ligt, dan bij een bas-bariton. Die lyrische benadering werkt mooi om afwisseling te brengen in "Die Frist ist um", maar hij liet geen grote indruk na.

Alles bij elkaar was het een eerder gemiddelde bezetting wat de stemmen betrof. Het orkest klonk wel fantastisch. Het is nauwelijks te geloven dat dit hetzelfde orkest is als in de kwakkeluitvoering van Rigoletto twee dagen eerder. Adam Fischer begon met een opwindende ouverture en ook in de rest van de opera hield hij de spanning vast, waarbij vooral de grote koorscènes indruk maakten.

Ik was ook zeer onder de indruk van de enscenering van Peter Konwitschny. Toen deze productie vorig jaar zijn première kende, waren het vooral de foto's van het begin van het tweede bedrijf die men in alle operatijdschriften zag. Die scène laat hij in een fitnesszaal spelen, waar het dameskoor op fietsen aan het "spinnen" is. Op zich vond ik dat wel leuk gevonden, maar Senta die dan binnenkomt met het schilderij van haar Holländer - dat schilderij leek eerder op het bekende zelfportret van Rubens - doet enigszins vreemd aan. Die locatie werkt iets minder goed voor de rest van het bedrijf. Anderzijds vind ik dat bedrijf, eenmaal voorbij de ballade van Senta, toch minder boeiend.

Ik vond Konwitschny echter wel heel sterk in de tweede andere bedrijven.

In het eerste bedrijf zien we op de achtergrond een dreigende zee, met rotsformaties op de voorgrond. Rechts zien we de loopplank van het schip van Daland, en rechts verschijnt later de met zeewier behangen loopplank van het schip van de Holländer. De storm wordt gesuggereerd door de matrozen die het podium oprollen, of de Steuermann die tijdens zijn aria heen en weer geslingerd wordt door de wind. Als de Holländer van zijn schip komt, gekleed in 17de-eeuws kostuum (denk bijvoorbeeld aan Michiel Adriaenszoon de Ruyter), gaat de wind liggen en breekt de zon door de wolken bij zijn monoloog "Die Frist ist um".

De scène krijgt een nog sacraler tintje als bij de lijn 'Dich frage ich, gepreisner Engel Gottes' een engel verschijnt, die hem een bloem geeft. Die engel komt nog vaker in de voorstelling terug. Het is trouwens opvallend hoe vaak er sprake is van "Engel" in het libretto. Voor het einde van zijn monoloog komt ook zijn bemanning van het schip. De manier waarop ze rond hem gaan staan, deed me aan "De Nachtwacht" van Rembrandt denken.

Het eerste bedrijf kende ook een komische noot toen Daland en de Holländer elkaar omhelsden nadat de Holländer Daland zijn schatten beloofd heeft in ruil voor diens dochter. Daarbij heft Uusitalo Salminen van de grond. Aangezien de twee Finnen stevig uit de kluiten gewassen mannen zijn, was dat wel het laatste dat men zou verwachten.

Maar om terug te komen op de Holländerbemanning... dit was de eerste keer dat ik Der fliegende Holländer zag, waarbij die bemanning zichtbaar is. Ook in het derde bedrijf zijn ze van de partij. De matrozen van Daland feesten in een schuur of een bootshuis, maar de matrozen van de Holländer zitten zwijgend aan lange tafels en doen niet mee met het feest... tot ze genoeg uitgedaagd werden door de matrozen en het feest in de kiem smoren.

Konwitschny vond een Senta die zich opoffert door zich van een rots te werpen nogal gewoontjes en heeft dus iets spectaculairders bedacht. Op het moment van de sprong brengt ze een olievat tot ontploffing en blaast met een gigantische knal het hele operahuis op... alle lichten gaan uit... ook in de orkestbak... het orkest stopt met spelen... en in de coulissen horen we de slotmaten van Der fliegende Holländer op een oude krakende LP.

Publicatie: vrijdag 27 juli 2007 @ 15:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen