ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Rheingold in Luik

Der Ring des Nibelungen programmeren is altijd een hele onderneming. Toen verleden jaar aangekondigd werd dat de opera van Luik zich ook aan Wagners magnus opus zou wagen, werden hier en daar dan ook enige wenkbrauwen gefronst. Maar ze zijn dus nu gestart met Das Rheingold voor de eerste Ring-enscenering uit hun geschiedenis.

Het eerste wat opvalt, is de plaatsing van het orkest. Dat zit niet in de orkestbak, maar "zweeft" achteraan op de scene op ongeveer vijf meter hoogte achter een gaas. Jean-Louis Grinda, de regisseur en tevens directeur van de Waalse Opera, wil daarmee terug gaan naar de oorsprong van de opera en het orkest de rol van een Grieks koor geven dat commentaar geeft bij het gebeuren. Of zoals de decorontwerper Eric Chevalier in het programmaboek schrijft over het orkest: "Il est le fleuve, la forêt, les montagnes". Het zou dus niet de bedoeling zijn om Wagners verborgen orkest na te bootsen.

Het resultaat hiervan is dat de akoestiek van het operahuis op zijn kop gezet wordt. Ik had vooraf even gevreesd dat het orkest de zangers zou overspoelen, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn... toch niet op de plaats waar ik zat. Ik kan me voorstellen dat de hoge plaatsing van het orkest wel een heterogene spreiding van het geluid doorheen de zaal geeft omdat het geluid in meer of mindere mate in de coulissen verdwijnt. De balans was dus niet wat ze zou moeten zijn, maar was wel in het voordeel van de zangers... maar daar heb ik geen probleem mee.

FotoEen tweede gevolg is dat de orkestbak dichtgemaakt werd en de scene een heel stuk dieper de zaal in komt. Op de plaats van de orkestbak is er een wijde sleuf van waaruit de Rheintöchter opduiken. Elk gezeten op hun eigen rots - zoals de Lorelei maar dan in drievoud - houden ze de zot met de geile Alberich, die vertolkt wordt door Werner Van Mechelen. A priori, leek me dat geen evidente rolbezetting, maar Werner Van Mechelen blijkt toch een onverwacht overtuigende Alberich te zijn... zowel op het dramatische als het vocale vlak. Hij kleurt zijn stem voldoende donker en probeert zijn gebrek aan lage noten te maskeren met dramatisch gesnauw. Vooral op het moment dat hij de liefde afzweert met "so verfluch' ich die Liebe!" wordt dit duidelijk... maar desalniettemin een mooie prestatie.

Om de scenewisseling naar de goden te maken, wordt er een soort schuif opengetroken vanonder het orkest. Op dit plateau, dat wat doet denken aan een onderdeel van een speelgoedtreinlandschap, liggen de goden. Jean-Philippe Lafont is uiterlijk een indrukwekkende Wotan, inclusief ooglap en speer. Vocaal is hij aanvaardbaar, alhoewel zijn vibrato niet altijd even stabiel is. Aan zijn zijde zingt Martine Surais een rampzalige Fricka met een stem als een misthoorn, een "wobble" om U tegen te zeggen en een geglij rond de noten waarmee ze de Elfstedentocht kan winnen. Zij is eigenlijk de enig echt zwakke schakel in deze bezetting.

De twee reuzen, gezongen door Tómas Tómasson en Léonard Graus, worden uitvergroot door slim gebruik te maken van schaduwen die van achter het gaas geprojecteerd worden.

Foto

De afdaling naar Nibelheim wordt uitgebeeld door een plateau van een paar verdiepingen naar boven te laten bewegen terwijl Wotan en Loge naar beneden afdalen. Het is een eenvoudige oplossing, maar een die heel goed werkt. De derde scene is altijd problematisch met al de gedaanteveranderingen dankzij de Tarnhelm. En ook in deze productie wordt er gegniffeld als Alberich zich in een pad verandert, maar daar moet een regisseur nu eenmaal mee leven. De tenor James McLean zet een heel stijlvolle Loge neer, die de uitstraling heeft van een echte god en niet de half-god die hij eigenlijk is... ook een zeer overtuigende vertolking.

Dit is zeker een meer dan verdienstelijke productie en het is nu afwachten hoe volgende maand Die Walküre aangepakt wordt.

Wordt vervolgd...

Publicatie: maandag 5 mei 2003 @ 22:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen