ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in Alden-Biesen

De Zomeropera vierde haar tiende editie op de binnenkoer van de Landcommanderij Alden Biesen. Na tien jaar dachten ze dat ze wel volwassen genoeg zouden zijn om zich aan operette te wagen. Waarom dan niet meteen Die Fledermaus, moeten ze gedacht hebben... niet dus.

Het is waarschijnlijk gemakkelijker om een degelijke Traviata te brengen, dan een overtuigende Fledermaus... ondanks de mythe dat operette "lichter", en dus "gemakkelijker" zou zijn. Niets is echter minder waar. Je hebt natuurlijk goede zangers nodig, maar het acteertalent en gevoel voor komische timing moet perfect zijn. Op een enkele uitzondering na, was dit bij niemand aanwezig in de bezetting die ik hoorde.

Een deel van de mislukking zal ook wel te wijten zijn aan de regisseur Frank Van Laecke, die het ook nodig vond om aan het libretto te prutsen. Dat hij de dialogen vertaalde naar het Nederlands, Hollands, Limburgs, Duits, Engels of Frans - al dan niet met haar op - valt nog te verdedigen. Maar hij voegt er ook een reeks grappen aan toe, waarbij krampachtig gepoogd wordt om duidelijk te maken dat het grappen zijn. Maar een geforceerde grap is helemaal niet grappig... zeker niet als ze ook nog eens onnatuurlijk en gekunsteld gebracht worden. De meest verstrekkende ingreep had echter te maken met het tweede bedrijf door de rol van Prins Orlofsky, inclusief zijn aria's, volledig te couperen. Het feest gaat door bij een drag queen die zijn vijfentwintigjarig samenzijn met zijn vriend viert.

Er waren twee bezettingen voorzien voor de drie hoofdrollen. Ik hoorde de tweede bezetting. Maar aangezien de zanger van Falke ziek was, werd hij vervangen door de Eisenstein van de eerste bezetting, Peter Bording. Ik vond hem uiteindelijk de beste zanger van de hele avond. Het feit dat hij zo maar even in een andere rol kan stappen en dat doet alsof hij deze rol al heel de tijd gezongen heeft, is de beste indicatie dat hij het genre perfect aanvoelt. Ook An De Ridder is een aanvaardbare Adèle. Haar Lacharia was eigenlijk het enigste in het hele tweede bedrijf dat de moeite waard was.

Mark Milhofer begon indrukwekkend als Alfred, maar voor het einde van het eerste bedrijf was hij al zo goed als uitgezongen. Nog erger was het gesteld met Willem De Vries. Van meet af aan leek hij problemen te hebben met de hogere noten van Gabriel von Eisenstein. Halverwege het tweede bedrijf klonk hij bijna volledig hees en op het einde van de voorstelling was zijn stem gereduceerd tot spreekzang. Rosalinde is een grote partij, die me te groot leek voor Martine Reyners, wat ze probeerde op te lossen door wat meer op haar stem te duwen om ze donkerder en groter te laten klinken.

Het zal wel aan mij liggen, maar de rest van het publiek leek zich kostelijk te amuseren...

Publicatie: woensdag 4 juli 2007 @ 17:54
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen