ti guarda dal Grande Inquisitor

Pikovaja Dama in Antwerpen

Voor de herneming van de Joosten-productie, en seizoensafsluiter, Pikovaja Dama moest de Vlaamse Opera weer uitwijken naar een andere zaal, in afwachting dat hun eigen operahuis terug bruikbaar is. De keuze was nog maar eens op de Antwerpse Stadsschouwburg gevallen.

Foto

Dat die zaal een akoestische ramp is, is ondertussen al genoegzaam bekend. Ik zat weer eens op een andere plaats (parterre, net onder het balkon) en daar is de klank ook onaanvaardbaar slecht. Het orkest klinkt dof en de zangers klinken alsof ze door een muur moeten zingen. Een en ander zorgde ervoor dat ik me nooit betrokken voelde bij wat op het podium gebeurde. Het is des te spijtiger omdat ik de indruk had dat de Vlaamse Opera een van hun beste bezettingen van de laatste tijd bij elkaar verzameld had.

Anja Kampe kennen we nog van Jenufa of Senta. De rol van Lisa lijkt haar ook op het lijf geschreven, met haar grote aria als indrukwekkend hoogtepunt voor ze tussen het decor platgeknepen wordt. Dat Misha Didyk een goed projecterende stem heeft, heeft hij twee jaar geleden al eens in Luik bewezen. Tegen het einde van de opera begon hij wel tekenen van vermoeidheid te vertonen. Zangers die we vroeger al gehoord hebben, zoals Tomas Tomasson (Tomski) of Brett Polegato (Yeletski), zijn vocaal onherkenbaar. Karine Ohanyan is een nieuwe naam, ze klonk veelbelovend in de rol van Paulina. Het is spijtig dat de Vlaamse Opera al deze voorstellingen niet gewoon in Gent opvoert... daar zal al dit moois ongetwijfeld beter tot zijn recht komen.

Tenslotte zal het niemand ontgaan zijn dat met Rita Gorr met deze reeks voorstellingen afscheid neemt van de opera. Toen deze productie in 1999 voor de eerste keer te horen was, zong ze ook al de rol van de oude Gravin. Nu, op 81-jarige leeftijd, heeft ze de juiste leeftijd voor de partij. Haar stem is wat je van een zangeres op die leeftijd kan verwachten. Alle registers klinken anders - sommige delen van haar stem klinken nog verrassend goed - en haar adem is kort... maar dat doet er allemaal niet toe om nog eens een echte legende te horen.

Publicatie: zondag 17 juni 2007 @ 21:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen