ti guarda dal Grande Inquisitor

I due Foscari in de Munt

Na de "late" Verdi-opera's van de vorige seizoenen, programmeert de Munt dit seizoen een vroeg werk... I due Foscari. Huischoreografe Anne Teresa De Keersmaeker was verantwoordelijk voor de enscenering. Voor iemand wier vak het zou moeten zijn om mensen te laten bewegen, stelt haar regie niet veel voor... het koor loopt schijnbaar doelloos in het rond. De zangers krijgen voor elke aria meestal de opdracht om naar de rand van de scene te gaan en hun ding te doen. Op zich heb ik daar geen probleem mee, alleen lijkt het zo wel meer op een semi-scenische uitvoering.

De enige die de "show" nog probeert te redden is Anthony Michaels-Moore die de doge Francesco Foscari zingt. Voor wat zijn rol betreft, slaagt hij daar redelijk in, vooral zijn slotscene is pakkend en toont een zanger die op de hoogte is van de Verdi-stijl.

De tenor Cesare Catani, die de jonge Foscari zingt, is helemaal het tegenovergestelde. Hij zingt met de subtiliteit en finesse van een kettingzaag... en hij klinkt ook zo... zijn nuances zijn beperkt tot hele spectrum dat zich tussen forte en fortissimo bevindt en in de hoogte "vergeet" hij ook nog om te zingen en brult hij het uit... Elenka Prokina heeft dan weer wel een mooie stem voor Lucrezia, ondanks dubieus piano-zingen.

Publicatie: dinsdag 22 april 2003 @ 18:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen