ti guarda dal Grande Inquisitor

Semiramide in Berlijn

De Rossini-dirigent Alberto Zedda is ook in Berlijn een graag geziene gast. Vorig jaar dirigeerde hij hier L'equivoco stravagante aan de Deutsche Oper. Dit jaar staat Semiramide op het programma.

Het is een productie van 2003 in een regie van Kirsten Harms, die tevens de Intendantin is van de Deutsche Oper (zij is het ook die een paar maanden geleden de wind van voor kreeg omdat ze Idomeneo even van het programma haalde omwille van angst voor moslimterrorisme). In een eenheidsdecor - een grote grijze doos met links, rechts en achteraan grote poorten - en met moderne kostuums voert ze een regie waarbij de hogepriester Oroe centraal staat. Hij is de enige die weet dat Semiramide, samen met haar minnaar Assur, indertijd haar man koning Nino vermoord heeft. Een handlanger van Oroe loopt met een controlepaneel rond, waarmee hij op het gepaste moment donder en bliksem kan opwekken om de goden op te roepen of de stem van de dode Nino te laten horen. Op deze manier manipuleert Oroe de hele zaak om Arsace, Nino's en Semiramides verdwenen zoon Ninia, zo ver te krijgen dat hij gerechtigheid laat geschieden.

Van meet af aan is het ook duidelijk dat Assur de "slechterik" is. Hij loopt rond in een zwart lederen maffiakostuum, omringd met zware jongens. Semiramide laat zich ook omringen met vrouwen in lange zwarte kleren en een donkere zonnebril op, als een schijnheilig rouwend gevolg. In het tweede bedrijf halen zij ook revolvers vanonder hun habijt om Semiramide te verdedigen. Het werkt allemaal redelijk goed... en houdt de aandacht vast, wat zeker nodig is in een ongecoupeerde uitvoering zoals hier, die meer dan vier uur duurt, inclusief één pauze.

Foto

De bezetting die Zedda rond zich verzamelde, was degelijk tot goed. Iano Tamar zong Semiramide. Ze heeft een donkere stem, die dramatische kwaliteiten doet vermoeden. Die dramatiek is zeker nodig, maar de beweeglijkheid in de coloraturen schieten er wat bij in. Telkens ze staccato moet zingen, vlakt alles zich wat uit. Maar voor het overige is ze een overtuigende Semiramide. Marina Prudenskaja heeft een donkere altstem die perfect past voor Arsace. Haar coloraturen zitten ook allemaal mooi. Alleen doet ze soms gekke dingen om de hoge noten te zingen. Voor de relatief kleine rol van Idreno was Antonino Siragusa voorzien... maar hij liet zich vervangen door Bruce Fowler. Deze tenor was de minste van de hele bezetting. Hij zingt wel (bijna) alle noten, maar niet noodzakelijk op het juiste moment. Zijn aria in het tweede bedrijf begon hij zelfs een maat te vroeg, maar ook eerder waren er al decalages met het orkest.

De twee sterren van de avond waren voor mij echter de twee bassen. Reinhard Hagen zette zijn grote ronde stem in dienst van de Oroe. Het klonk allemaal heel mooi, gedragen, elegant en met autoriteit... meer moet dat niet zijn voor een hogepriester. Ildar Abdrazakov heeft een zwartere bas, die ideaal is voor Assur. Heel zijn présence ademt venijn en machtsgeilheid uit. Het is pas op het einde van het tweede bedrijf dat hij even kwetsbaarder en onzekerder wordt. Maar ook na de dood van Semiramide, als hij zelf gevangen genomen werd, blijft hij toch triomfalisme uitstralen.

Publicatie: vrijdag 11 mei 2007 @ 10:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen