ti guarda dal Grande Inquisitor

Natalie Dessay in het PSK

Voor het jaarlijkse Gala van de Vrienden van de Munt hadden ze niemand minder dan Natalie Dessay uitgenodigd voor een concert in het PSK. Samen met het Muntorkest onder leiding van Jean-Yves Ossonce zong ze één concertaria, twee opera-aria's en vier Strauss-liederen, plus nog twee bisnummers. Het geheel werd, zoals gebruikelijk, aangevuld met ouvertures en andere orkestrale werken.

Toen Natalie Dessay opkwam voor haar eerste aria, de concertaria Alcandro, lo confesso van Mozart, leek ze niet erg gelukkig te zijn. Haar inzet was al niet helemaal juist en ook voor de rest klonk haar stem schriel. Het eerste deel besloot ze met een selectie van vier liederen uit de Brentano-Lieder van Richard Strauss. Op zich is dat een vreemde keuze, aangezien Dessay niet echt bekend staat als een liedzangeres. Zoals ik al eens geschreven heb ter gelegenheid van het recital van Susanna Anderson een maand geleden, vind ik dit ook geen goede liederen... en zeker geen materiaal om op een galaconcert te zingen. Ook hier presteerde Dessay zeer zwak met weinig tekst- en stemprojectie. Op het einde van "Amor" mispakte ze zich ook nog eens aan de lengte van de coloraturen. Ze was duidelijk niet in haar normale doen.

Onder andere omstandigheden zou ik tijdens de pauze naar huis gegaan zijn. Maar in het tweede deel zouden nog twee Franse aria's komen, waarvan ik hoopte dat ze daar zich beter zou kunnen doorheen slaan. Ze begon in allegeval veelbelovend met een vol klinkende stem voor de Cours-la-Reine en de Gavotte uit Manon. Maar de waanzinsscène van Ophélie uit Hamlet lag dan weer dichter bij recitatief-zingen en aangezien het volledige onderste deel van haar stem niet echt meewilde, ging veel verloren. Ook tijdens het eerste bisnummer, Sempre libera uit La traviata, ontbrak de "fond" van haar stem. Na deze aria gaf ze met haar gehoest aan dat ze zich niet 100% voelde, wat ondertussen wel al duidelijk was geworden. Ook uit haar hele uitstraling bleek dat ze niet tevreden was met haar prestatie. Gewoonlijk is ze veel uitbundiger als ze applaus in ontvangst neemt. Nu bleef ze veel meer op de achtergrond en beperkte ze zich tot een bescheiden hoofdknik en een korte buiging.

Laat ons hopen dat het maar een ordinaire verkoudheid is en dat er niet opnieuw stembandproblemen opduiken...

Publicatie: woensdag 9 mei 2007 @ 0:16
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen