ti guarda dal Grande Inquisitor

Carlos Alvarez in De Munt

Zoals verwacht, had het recital dat de Spaanse bariton Carlos Alvarez en de pianist Rubén Fernández Aguirre gisteren in de Munt gaven weinig uitstaans met een liedrecital... noch op het vlak van het programma, noch op het vlak van de uitvoering. Maar dat betekent niet dat het geen onderhoudende avond was.

Carlos Alvarez beschikt over een grote, robuuste stem die indrukwekkend mooi klinkt. Maar het is net die robuustheid die hem parten speelde in het eerste deel. Hij begon met een selectie van Spaanse volksliederen uit een collectie van Federico García Lorca. Ze beschrijven "typische" Spaanse thema's zoals stierenvechters, Moorse meisjes, gitaren... en een schildpad. Ze hebben een flamenco-achtergrond en elk moment verwachtte ik dat er een paar flamencodansers zouden opduiken, of dat Alvarez zelf zou beginnen dansen.

Maar zijn gebrek aan dynamiek en interpretatie zorgden ervoor dat het allemaal hetzelfde klonk. Ik betrapte me er zelfs op dat ik veel vaker dan gewoonlijk naar de pianist aan het luisteren was, die veel boeiender uit de hoek kwam dan de zanger. Het was daarentegen wel interessant om het tweede lied Los mozos de Monleón te horen. Daarin komt een stukje gesproken tekst en het was opvallend hoe mooi zijn spreek- en zangstem één homogeen geheel vormen zonder een klankverschil. Het was echter wachten tot het voorlaatste lied van de Canciones sobre textos de García Lorca van Miguel Ortega, Memento, om hem toch even piano te horen zingen. Wat mij betreft, had hij daar niet zo lang mee moeten wachten.

Na de pauze zette hij zijn pupiter met de partituren opzij en schakelde hij over op zarzuela-aria's. En plotseling wordt het een stuk interessanter. Zijn stem trekt zich open en toont een veel breder palet aan kleuren en nuanceringen. De aria Luche la fe por el triunfo uit Luisa Fernanda was zo'n parel. En dat het niet alleen tenors hoeven te zijn die met hoge noten mogen uitpakken, bewees hij met Por el puente de la Peña uit La canción del olvido of op het einde van Los cantos alegres (uit La del soto del parral). Zoals gezegd, het is geen traditioneel liedrecitalmateriaal, maar wel leuk.

Publicatie: vrijdag 4 mei 2007 @ 13:18
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen