ti guarda dal Grande Inquisitor

Carmen in Terhulpen

De culturele organisatie Idée Fixe is met een nieuw initiatief gestart met de naam "Destination Opéra". De eerste bestemming is Sevilla voor Carmen.

De voorstellingen gaan door in Dolce La Hulpe in een rustige omgeving aan de rand van het Zoniënwoud. In dit hotel hebben ze een zaal in de vorm van een amfitheater met ongeveer 500 plaatsen en een klein podium. De bedoeling is om ook jongere zangers de kans te geven om grote rollen in te studeren. Je kan je daarbij afvragen of Carmen daarvoor wel een geschikte keuze is. Volgend seizoen komt er zelfs een Aida...

De opera werd uitgevoerd in een sterk gereduceerde versie. Er is geen koor of orkest, de muzikale begeleiding gebeurt door Laurette Prête aan de piano. Soms duikt er een klarinettist op en heel af en toe wordt een opname door de luidsprekers gestuurd. De bezetting bestaat slechts uit de vier hoofdrollen. Een acteur, Giovanni Vitello, en een danseres, Sofia Yero, zorgen voor de continuïteit tussen de scènes en stellen zich in de plaats van bijvoorbeeld Zuniga of Frasquita. Albert-André Lheureux was verantwoordelijk voor de regie, die zich vooral rondom een vierkanten paal centreerde tegen een achtergrond van houten poorten.

De vier zangers waren toch niet allemaal onbekenden. De rol van Escamillo werd gezongen door Pierre Doyen, die ook regelmatig in de Munt en in Luik optreedt. Door zijn ervaring stak hij met kop en schouders boven de andere zangers uit en is hij eigenlijk de enige die een goed werkende stem heeft. En als hij alle medeklinkers zou zingen, dan zou hij nog beter verstaanbaar zijn ook.

Diametraal daar tegenover stond de tenor die Don José zong. Er zijn twee zangers voorzien voor deze partij, maar de organisatie vond het blijkbaar niet nodig om ons te laten weten wie zong (er waren ook geen programmaboekjes of biografieën beschikbaar). Ik heb dus geen flauw idee of het Mikael Fischi of Willem Vanderheyden was. In allegeval is zijn stem nogal wild en is zijn intonatie nog voor verbetering vatbaar. Zijn timbre heeft wel de baritonale kleur die bij Don José pas. Margareth Sitniak zong de rol van Micaëla even wild en ongecontroleerd.

Laura Cabiria zong Carmen. Haar stem zit redelijk hoog, waardoor ze me eerder aan een sopraan deed denken, dan aan een dramatische mezzo. Daardoor is ze wel een jeugdig klinkende Carmen en leunt ze veel dichter aan bij Micaëla dan bij een mannenverslindende zigeunerin. Ze zingt heel duidelijk Frans, wat soms naar het parlando neigt, maar voor de rest was het een verzorgd gezongen Carmen.

Publicatie: zondag 29 april 2007 @ 9:53
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen