ti guarda dal Grande Inquisitor

The turn of the screw in Luik

De Waalse Opera afficheert hun nieuwe productie van Brittens The turn of the screw als "Opéra Thriller" en gaf tegelijktijd een eerste regisseeropdracht aan hun huisdramaturg Frédéric Roels. Het opera-aspect was redelijk in orde, de thriller wat minder.

Foto

De voorstelling begon wel veelbelovend. De Proloog, gezongen door James McLean, speelt zich af voor de gevel van wat een Engels landhuis zou kunnen zijn. Maar nadat de gouvernante arriveert, bewegen de muren naar achter en ontstaat een ruim en open podium dat niet helemaal overeenstemt met de beklemmende sfeer van deze opera. De spookachtige elementen komen wel beter tot hun recht bij de typering van Miss Jessel en Peter Quint. De eerste loopt als een soort zombie over de scène, de tweede is een mysterieuze figuur waarvan het moeilijk is om zijn bedoelingen te doorgronden.

De muzikale kant was in handen van de Britten-expert Steuart Bedford, die de kamerorkestversie van het Orkest van de Waalse Opera dirigeerde. Het tweede bedrijf was wel boeiender dan het eerste. Vooral om dat de twee vrouwelijke hoofdrollen - Nancy Weissbach als de Gouvernante en Cécile Galois als Mrs. Grose - in het eerste bedrijf vooral gewoon luid zongen. In het tweede bedrijf was Nancy Weissbach meer uitgebalanceerd en gaf een genuanceerdere vertolking, vooral in de twee scènes met Miles. Maar de beste zanger vond ik Keith Jameson als Quint. Hij geeft zijn stem mysterieuze en indringende wendingen mee door volop op de tekst te spelen. Zijn verschijning aan Miles in het tweede bedrijf was tegelijkertijd beangstigend en fascinerend. De twee kinderen Georges Longworth (Miles) en Béatrice Weiss (Flora) waren goed, maar hadden soms wat problemen met het orkestvolume. Lisa Houben deed me niet veel als Miss Jessel; ze broebelde ook een of andere onverstaanbare taal.

Publicatie: woensdag 18 april 2007 @ 18:16
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen