ti guarda dal Grande Inquisitor

Louise in Parijs

In de eerste helft van de vorige eeuw werd Gustave Charpentiers "roman musical" Louise meer dan 1000 keer opgevoerd in de Opéra-Comique. Nadien verdween hij praktisch uit het repertoire en werd zelfs nooit in Palais Garnier opgevoerd. Het werd dan ook stilaan tijd dat de Opéra National de Paris deze opera op het programma zette.

FotoIk had hem echter wel eerder in de zaal van de Garnier verwacht en niet in de grote zaal van de Bastille. Maar dat was misschien om praktische redenen. De regisseur André Engel verplaatste de handeling naar omstreeks 1940 en voor elke scène ontwierp Nicky Rieti een of meerdere decors. Die decors zitten in een soort gigantische container waar dan bv. het volledig naai-atelier van het tweede bedrijf of de de daken van Montmartre, waar Louise en Julien wonen, inzitten. Om al die decorstukken ergens kwijt te geraken en om ze snel te kunnen verwisselen, was waarschijnlijk de technische uitrusting van de Bastille noodzakelijk. Maar Louise is overwegend een intieme opera met veel dialogen, die baat zou hebben bij een kleinere zaal.

De spinto-soubrette Mireille Delunsch zou daar misschien ook een iets betere Louise geweest zijn. Ik hou wel van de manier waarop ze Frans zingt, alleen geraakt ze nauwelijks over de orkestbak. Enkel haar hoge noten klinken door. In "Depuis le jour" kan ze zo wel een paar hoge noten mooi piano doorheen de zaal laten zweven. Maar de rest van haar stem is praktisch onhoorbaar... gelukkig waren er boventitels. Haar tegenspeler Paul Groves is een redelijke Julien. Zijn stem klinkt goed en is duidelijk verstaanbaar, al is ze soms wat monotoon. Jane Henschel komt in eerste instantie wat hardvochtig over als Louises moeder. Maar als ze op het einde van "Le couronnement de la Muse" Louise komt smeken om terug naar huis te komen, voel je wel met haar mee.

En dan was er ook nog José Van Dam als de vader. Na zijn Germont in de Munt hadden velen hem misschien al op pensioen gestuurd. Afhankelijk van hoe je het bekijkt, heeft hij zich toen net niet of net wel belachelijk gemaakt. Maar toen kwam het vierde bedrijf van Louise... Als hij in zijn grote scène aan "Les pauvres gens peuvent-ils être heureux?" begint, doet hij dat met een inleving alsof hij deze rol al heel zijn leven zingt. Met de ontroering die hij oproept, is hij terug de grote José Van Dam van weleer. De interventies van Louise en zijn vrouw werden ook weggeknipt, waardoor de scène meteen overgaat in de scène waarin hij Louise op zijn schoot neemt om haar in slaap te zingen alsof ze nog een klein kind is. Maar aangezien Louise in deze enscenering niet aanwezig is in deze scène, staat José Van Dam helemaal alleen op het podium en wordt het een moment van terugdenken aan het verleden, waardoor de scène ook des te sterker wordt. Ik kan me trouwens geen zanger inbeelden die tijdens dat moment fysisch in staat zou zijn om hem repliek te geven. Op het moment dat Mireille Delunsch binnenkomt en "L'enfant serait sage" zingt, heeft ook zij een krop in haar keel en breekt haar stem... je zou voor minder.

Volgend jaar wordt deze productie al hernomen. Weliswaar niet met José Van Dam, maar met Alain Vernhes die zeker ook een goede vader zal zingen. Soile Isokoski zal dan Louise zingen, wat ongetwijfeld een hele verbetering zal zijn in vergelijking met Delunsch.

Publicatie: zaterdag 7 april 2007 @ 19:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen